Berlingske Business

Butiksindehavere vender ryggen til lejemål

Ifølge en af landets største portaler for udlejning af erhvervsejendomme, er antallet af butiksindehavere, der ønsker at komme ud af deres butikslejemål steget markant det seneste år.

Fra maj til december er antallet af butiksindehavere, der opretter sig på Virksomhedslokaler.dk for at finde en ny lejer, steget intet mindre end 19 gange.

- I april måned var der 13 butiksindehavere, der oprettede sig på Virksomhedslokaler.dk for at finde en ny lejer til deres butik. I december måned var antallet 244. Tendensen er ekstrem og understreger, hvordan finanskrisen og recessionen har ændret forbrugernes adfærd og butikkernes indtjeningsmuligheder, siger Thomas Barfod, som er administrerende direktør for Virksomhedslokaler.dk , der formidler kontakt mellem lejere og udlejere.

Ifølge Thomas Barfod mister mange butiksindehavere lige nu desuden ofte store beløb på den såkaldte afståelsesret, som er retten til, inden for bestemte rammer, selv at bestemme, hvem der skal overtage butikslejemålet.

- Værdien af afståelsesretten er afhængig af udbud og efterspørgsel på butikslokaler. Mange butiksindehavere har betalt store summer til den foregående butiksindehaver for at få lov til at overtage lejemålet, fordi overtagelsen fandt sted på toppen af en højkonjunktur, hvor det var meget svært at få fat i butikslokaler. I den nuværende situation kan butiksindehaveren ofte kun få en brøkdel af den sum han selv har betalt, fra en ny lejer, siger Thomas Barfod.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen