Berlingske Business

Boligmanglen bliver kun værre i København og omegn

lejlighed
Foto:

Der bliver bygget for få nye boliger i København, når man ser på befolkningstilstrømningen.

København: København tiltrækker hvert år en masse nye indbyggere, men byggeriet kan ikke følge med efterspørgslen.

En undersøgelse, som byggevirksomheden Cembrit har lavet i samarbejde med Dansk Byggeri, viser at der er behov for langt flere nye boliger, end der bygges nu.

Dansk Byggeri forventer, at det samlede nybyggeri Danmark i 2015 når op omkring 13.000 boliger.

Godt 3600 af dem ligger i Københavnsområdet, hvor befolkningstilvæksten næste år skønnes at blive på mindst 20.000 personer.

Det svarer til, at der bliver bygget en ny bolig for hver 5,5 tilflyttere, og det er alt for lidt, mener Maria Schougaard Berntsen, der er økonomisk konsulent i Dansk Byggeri.

- Når vi tager alle forhold i betragtning, skal byggetempoet alene i Københavnsområdet op på 10.000 nye boliger om året, for at udbud og efterspørgsel hænger sammen, siger hun.

Dansk Byggeri opfordrer til, at man fra politisk hold tager konsekvens af udviklingen.

- Vi er nødt til at tage de spæde advarselstegn om boligmangel alvorligt, hvis vi skal undgå overophedning af boligmarkedet.

- Det tager tid fra spaden sættes i jorden, og til boligen står færdig, og byggetempoet skal altså accelerere kraftigt, hvis vi skal nå et niveau, der står i mål med efterspørgslen, siger Maria Schougaard Berntsen.

Dansk Byggeri opfordrer i forbindelse med den kommende udflytning af statslige arbejdspladser til, at man omdanner de kontorlokaler, der bliver ledige, til boliger og dermed bidrager til at løse boligproblemet.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen