Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Børnefamilier søger ud af København

26BUECARLSBERG-BYEN-CADWALK.jpg
Mange børnefamilier vil gerne bo i København, men priserne er kommet højt op. Developerne, som her i Carlsberg Byen, arbejder med at optimere indretningen, så en familie kan klare sig med færre af de dyre kvadratmeter. Foto: Cadwalk/Carlsberg Byen

Blandt ejendomsmæglere rapporterer man om en stigende tendens til, at især børnefamilier vælger hovedstaden fra. Ikke overraskende, at børnefamilierne reagerer på de høje kvadratmeterpriser, lyder det fra ejendomsdeveloper.

Ifølge 38 procent af Nyboligs mæglere er der flere og flere, der vælger storbyen fra til fordel for en tilværelse i forstæderne eller provinsen, hvor der er god plads til både vovsen og Volvoen. Det er især børnefamilier, der søger ud af København for at få flere kvadratmeter for pengene, oplyser Nybolig i en pressemeddelelse.

Det er naturligvis godt for boligsælgerne uden for København. Men det er mindre godt for de mange developere og investorer, der i disse år opfører boliger i København.

Kim Lautrup, som er partner i NPV Developers, nikker genkendende til den tendens, Nybolig beskriver. Men han vurderer, at det først og fremmest er et spørgsmål om konjunkturerne på boligmarkedet:

»Det, vi ser, er, at når priserne er høje, så flytter familierne ud af storbyen. Når priserne er lave, bliver de boende. Når det gode marked vender tilbage efter en krise, er der mange, der sælger deres ejerlejlighed i byen, fordi de kan få en stor økonomisk gevinst, som så kan omsættes til en attraktiv villa uden for København,« forklarer han.

salg

Færre valgmuligheder

Den generelle urbaniseringstendens, der har fået ekstra luft under vingerne med de mange nye byggeprojekter i København de seneste par årtier, har blandt andet haft den konsekvens, at flere og flere rykker sammen på mindre og mindre plads.

Det gælder også helt konkret for den enkelte bolig, hvor en nybygget 3- eller 4-værelses lejlighed i hovedstaden har færre kvadratmeter end for 20 år siden. Det bekræfter Kim Lautrup, som forklarer, at det først og fremmest er børnefamilierne, der af markedet er henvist til de relativt små lejligheder:

»Hos NPV beskæftiger vi os mest med eksklusive boliger, for eksempel Amager Strandpark, og mange af vores kunder er par uden hjemmeboende børn, der flytter tilbage til byen efter at have boet i villa. Til et sådant par skal en 3-værelses lejlighed være på 110 kvadratmeter, men hvis det er en børnefamilie, skal den være på 90 kvadratmeter. Det skyldes det økonomiske aspekt, hvor børnefamilien ofte ikke har købekraften til at anskaffe sig en stor lejlighed i København,« siger Kim Lautrup.

Og det er først og fremmest derfor, børnefamilier fravælger boligkøb i hovedstaden, fremhæver han. Hvor almindelige familier før finanskrisen næsten havde frit valg på alle hylder, er alternativerne i dag noget mindre attraktive, set fra købers perspektiv.

»Vi oplever, at ønsket om at bo i København er intakt, men udgangspunktet for familierne er blevet et andet. Familien skal måske bruge tre værelser og har 3,5 mio. at gøre godt med. Når de finder ud af, at det ikke giver dem mulighed for at bo i andre københavnske bydele end nordvestkvarteret, foretrækker de at købe et hus i forstæderne,« siger Kim Lautrup.

lejlighed

Fokus på funktionalitet

Adm. direktør for den nye københavnerbydel, Carlsberg Byen, Jens Nyhus, genkender storbyfænomenet med mere og mere kompakt nybyggeri. Det er ikke kun et dansk fænomen, forklarer han.

»Det er en tendens, vi kender fra mange andre storbyer, hvor kvadratmeterpriserne i bykernerne betyder, at der bygges mere kompakt og med flere værelser på færre kvadratmeter, end vi kender det fra de traditionelle københavnerlejligheder.«

I Carlsberg Byen oplever man stor efterspørgsel på de nye lejligheder - også fra børnefamilier, siger Jens Nyhus. For at imødekomme familiernes behov har man blandt andet fokus på at optimere boligerne og gøre dem funktionelle, så hver kvadratmeter udnyttes på den mest hensigtsmæssige måde:

»Vi optimerer lejlighederne ved for eksempel at minimere gangarealer og i højere grad tilpasse rumstørrelser, så de tænkes mere funktionelt og med fokus på den moderne familie og dens hverdag. For eksempel behøver et børneværelse ikke være på 16 kvadratmeter, ligesom et badeværelse eller en garderobe sagtens kan tænkes mere funktionelt, så man i stedet kan prioritere de fællesrum, familien opholder sig meget i. På den måde kan vi skabe boliger også til den store familie, der ellers ville være nødsaget til at skulle betale mere for stort set de samme funktioner,« siger Jens Nyhus.

Nye beboere  flytter ind i historisk ejendom  - 2

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen