Berlingske Business
12:08Analytiker: Novos succes-forsøg kan ende med blockbustertablet

Black friday gav besøgsrekord i shoppingcentre

Frederiksberg Centret set fra Falkoner Alle
Overskrift
Foto:
Aaa
Overskrift

Hver tiende voksne danskere søgte i fredags mod et af Danicas shoppingcentre – hertil kommer alle dem, der besøgte andre centre. Black friday overstiger nu klart lillejuleaftensdag som handelsdag.

Danskerne har i den grad taget Black Friday til sig som den nye, store shoppingdag. Således oplevede DEAS en vækst i besøgstallet i de 16 shoppingcentre, man administrerer på vegne af Danica, på 7 hele procent i forhold til black friday sidste år.

Faktisk var det ikke færre end hver tiende, voksne dansker – 440.000 i alt –  der mødte op, alene i et af Danicas shoppingcentre i fredags. Ifølge DEAS er det især de mellemstore centre, der oplevede stor vækst i år, mens det for de største centre i højere grad var business as usual.

Danica står blandt andet bag Lyngby Storcenter, City2 og Frederiksberg Centret. Men nogle af de andre sværvægtere i branchen er ejet af konkurrenter. Således er Fisketorvet og Field’s i København ejet af henholdsvis Unibail-Rodamco og Steen & Strøm.

Besøgsrekorden skal endda ses i forhold til, at aktiviteten allerede sidste år klart oversteg det, man så, på den traditionelt største handelsdag, nemlig den 23. december.

Ydermere er der i mellemtiden mange internetbutikker, der har rustet op med tilbud, så danskerne kunne få glæde af de lave priser uden nødvendigvis at blande sig i centrenes mylder. Men rigtigt mange tog altså mylderet med.

Det er utvivlsomt en god nyhed for Danica og de øvrige ejere af shoppingcentre, der de seneste år har set sig presset af den stigende handel på internettet.

”Black Friday er blevet en særdeles vigtig omsætningsdag i detailhandlen, som vi har haft stort fokus på at planlægge og klargøre. Vi oplever, at rigtig mange handlende tager på shopping i centrene, hvor de kan se og mærke varerne, blive underholdt og få en helhedsoplevelse,” udtaler Finn Sture Madsen (billedet), afdelingsdirektør i DEAS.

Det er blot fem år siden den amerikanske tradition med black friday blev introduceret i Danmark.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen