Berlingske Business

Bidt af ejendomme

fe
Rune Kock tegner den rige NREP-fond med fokus på logistik, butikker og boliger. Han har arbejdet med mursten lige siden studietiden. Foto:

Rune Kock tegner den rige NREP-fond med fokus på logistik, butikker og boliger. Han har arbejdet med mursten lige siden studietiden.

»Ejendomme fænger mig. Det er synligt, hvad man laver, og man er med til at præge byudviklingen.«

Sådan forklarer Rune Kock, et af de danske ansigter i det tværnordiske investeringsselskab Nordic Real Estate Partners (NREP), hvorfor ejendomme er blevet hans levevej. Han havnede dog i branchen ved et rent tilfælde under sit cand.merc.-studium.

»Jeg kom tilbage fra et studieophold i USA og søgte job i en bank og hos Catella.«

13BUSnytgrønttorv.jpg

Kun Catella, den store svenske ejendomsformidler og rådgiver, vendte tilbage, og det blev til næsten ni år på det danske kontor på Kongens Nytorv, først som studentermedhjælp, siden med flere stjerner på skuldrene.

Siden begyndelsen af 2011 har han, på nær en afstikker til ATP Ejendomme, været i NREP. Her er han partner og dansk frontfigur på investeringssiden, mens de to hjemlige grundlæggere, Rasmus Nørgaard og Mikkel Bülow-Lehnsby, lægger flere kræfter i tværnordiske investeringer og strategiske opgaver, blandt andet et muligt NREP-kontor i Norge.

NREP har rundet 13 milliarder i investeringer, og 2014 blev rekordår med nye mursten for 4,5 milliarder alene i Danmark. I år venter Rune Kock herhjemme at nå »den gode side af to milliarder«. Egenkapitalen fra NREP udgør normalt 40-50 procent, mens resten af pengene hentes via realkreditlån.

Numero

Investeringerne sker typisk tre steder: logistikejendomme, butikscentre og boliger; og normalt via forskellige fonde med et sigte på seks-otte år.

»Vi har en fokuseret tilgang og interesserer os ikke for hele sektorer. Inden for logistik går vi eksempelvis efter moderne, højloftede bygninger med trafikalt centrale beliggenheder,« forklarer Rune Kock.

Den største logistikinvestering er sket i Copenhagen Markets, det nye grønttorv, som åbner i Høje Taastrup sidst på året.

Inden for butikker har NREP forkærlighed for centre og arkader, som ligger centralt med stor gennemstrømning af mennesker og med overvægt af hverdagsvarer, altså dagligvarebutikker, apoteker, Matas og lignende. Det er foreløbig blevet til syv investeringer med beliggenheder som Lyngby Station (arkade købt sidste sommer), Taastrup Station (mindre center fra 2013) og Herlev Station (det kommende DISA Shopping).

DISA

For boliger er sigtekornet knap så skarpt indstillet. I sommer overtog Rune Kock og NREP hele PensionDanmarks portefølje med over 700 ret nye lejligheder.

Et boligbyggeri er på vej på Teglholmen i Sydhavnen, og så har NREP igangsat et projekt med NRE, den jyske entreprenør og ejendomsudvikler med næsten samme navn, i Århusgadekvarteret på Nordhavn.

Netop Nordhavn har Rune Kock et godt øje til – professionelt og privat. Han havde gerne investeret mere i Århusgadekvarteret, men NREP »kom nok for sent«, og nu har området stort set ingen ledige byggefelter.

Til gengæld har familien selv købt et rækkehus, som står klar i det tidlige 2016 og skal afløse City-lejligheden i Silkegade.

Numero

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen