Berlingske Business
07:25Godmorgen - Det sker på markederne

Besparelser, besparelser – og beliggenhed

04BUEFOTO-103808.jpg
Når virksomhederne skal vælge lokaler, har det ofte afgørende betydning, om der er fem til 10 minutters gang til nærmeste metro- eller togstation. Stoppesteder til busser tæller derimod ikke. Foto: Flickr.

Når store virksomheder leder efter nye lokaler, vil de typisk hellere høste konkrete besparelser, end de vil følge deres strategiske mål.

Det klassiske bonmot blandt ejendomsmæglere lyder, at beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed er de tre vigtigste faktorer for kunderne. Men en ny, global undersøgelse fra Cushman & Wakefield tyder på, at virkeligheden er noget anderledes – i hvert fald når store virksomheder leder efter erhvervslokaler.

RED Property Advisers, der på dansk grund repræsenterer Cushman & Wakefield, præsenterede i sidste uge den nordiske del af undersøgelsen. Her fremgår det, at når virksomhederne skal vælge de tre forhold, der især har betydning for dem ved valg af lokaler, kommer omkostninger ind på en suveræn førsteplads – foran lokalernes egnethed til at tiltrække og fastholde medarbejderne. Og der er endda ikke blot tale om, at virksomhederne naturligvis tjekker prislappen på et lejemål. Spørgsmålet i undersøgelsen går på muligheden for at nedbringe de eksisterende omkostninger.

10BUSBlidahlund-145059.jpg

Skidt for bundlinjen

RED Property Avisers mener, at undersøgelsen indikerer, at virksomhederne glemmer deres strategiske udgangspunkt, når de vælger lokaler. De fleste virksomheder siger, at det er afgørende for dem at kunne tiltrække de rigtige medarbejdere, og her er lokalerne en vigtig parameter. Alligevel bliver de altså primært valgt for at høste besparelser.

»Vores påstand er, at der må være god bundlinje i at investere på ejendomssiden. Får man øjnene op for den værdikæde, der hænger sammen med medarbejderne, må det give mulighed for at komme længere med sin strategi,« siger Marie Helms, associate partner i RED Property Advisers.

»I den globale survey, der på nogle punkter går lidt dybere, kan man også se, at langt de fleste corporate real estate-afdelinger refererer til finansdirektøren. De refererer altså opad i det økonomiske system. Det er mærkeligt, når alle virksomhederne samtidig siger, at det, som er ’make or break’ i henseende til om de kan gøre det, de gerne vil, handler om medarbejdere. Så burde ejendomsfolkene jo sidde på skødet af HR-chefen og den operative direktør,« tilføjer hun.

06BUEFOTO-121458.jpg

På ét punkt har beliggenheden dog meget væsentlig betydning: Når virksomheden har snævret sit lokalevalg ind til nogle få muligheder, er den vigtigste parameter i det videre forløb, om der er nærhed til offentlig transport – forstået som få minutters gang. Det er også vigtigere end at få den sidste besparelse med.

Det rimer også med den erfaring, Marie Helms har ude fra marken.

»I større søgeopgaver er der altid et element af offentlig transport inde over. Men busser tæller ikke,« siger hun.

v

Parkering koster

Lidt overraskende kommer parkeringsmuligheder derimod slet ikke ind på lystavlen i undersøgelsen. Men igen tænker virksomhederne i den økonomiske bundlinje.

»Hvis man gerne vil ligge bynært, så koster parkering typisk penge, og det er en nem omkostning at spare væk, hvis medarbejderne kan tage toget i stedet. Vi ser endda ofte, at virksomhederne siger, at medarbejderne selv må betale for parkering, hvis de alligevel tager bilen. Vi skal ikke så mange år tilbage, før det næsten var en selvfølge, at der var betalt parkering,« siger Marie Helms.

Hun understreger dog, at det også handler om, at det er store virksomheder med flere forskellige lokationer, man har spurgt i undersøgelsen. For mindre, lokale virksomheder vil parkering og adgang til motorveje typisk have langt større betydning.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen