Berlingske Business

Bedre indtjening i byggevirksomheder

Analysen omhandler primært regnskabsåret 2003 En af hovedkonklusionerne er, at branchen over en kam har forbedret den gennemsnitlige indtjening for tredje år i træk. Det går fortsat langsomt, men dog i retning af et acceptabelt niveau for indtjeningen i bygge- og anlægsbranchen.

Medicinen har, som i 2002, været fokus på omkostninger, kernekompetencer, færre fejlslagne projekter og ikke mindst en slankere linie i organisationen.

Regnskabsanalysen peger dermed på, at bygge- og anlægsvirkomhederne ved indgangen til 2004 virker mere velltrimmede end i mange år, og er rustede til at øge indtjeningen yderligere, når konjunkturerne begynder at vende for alvor.

Malurten i regnskabsanalysen er spredningen i virksomhedernes indtjening.

En stadig større andel af virksomhederne befinder sig i en økonomiske utilfredsstillende situation efter kalenderåret 2003. Så selv om indtjeningeni sektoren gennemsnitligt set er blevet bedre, er andelen af virksomheder, der kører med underskud og er insolvente, steget for tredje år i træk. Udviklingen kan pege i retning af et udskilningsløb, som oplevet tidligere indenfor landbruget.

høy

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen