Berlingske Business

Arbejdstøj mere avanceret

Arbejdstøj skal være stærkt. Det var i mange år det vigtigste konkurrence-parameter blandt de store danske

producenter af arbejdstøj.



Men i dag er situationen en helt anden. Tøjet bliver ikke slidt så meget, men

til gengæld er kunderne meget krævende. De vil ikke nøjes med en kedeldragt med plads til tommestokken. Nej kunderne

kræver avancerede materialer, moderigtige snit og tøj, der er specielt designet til lige netop en type arbejde. Samtidig

skal tøjet være så individuelt som muligt



Et godt eksempel på denne trend er det svenske tøj

fra Snickers Workwear. Fra at være et lille og relativt ukendt svensk produkt er det avancerede tøj nu blandt det mest

kopierede, og virksomheden øger støt sit salg til byggebranchen. Snickers Workwear er nemlig udelukkende designet til værktøjsbærende

håndværkere. Det vil typisk sige snedkere, tømrere, VVS''''ere og elektrikere.



Tøjet produceres i Letland

og ligger i den dyrere ende. Hovedkonkurrenten på det danske marked er arbejdstøj fra Mascot, der gennem de seneste

år har været god til at opfange nye trends og lynhurtigt omsætte det til tøj.

Kansas blev til

Kwintet

Den største aktør på det europæiske marked og i Danmark er fynske Kwintet A/S, som de fleste nok

kender som Kansas.



På det danske marked er der tre-fire store spillere. Foruden Kansas, der er klart den største,

vælger håndværkerne typisk mellem tøj fra Mascot eller F. Engel.



Der findes ingen præcis opgørelse

af, hvor mange firmaer, der producerer arbejdstøj i Danmark, men internt i branchen regner man med omkring 20 firmaer inklusive

de tre-fire helt store. En del af de små agerer på regionalt plan, og den samlede omsætning ligger på ca.

500 mio. kr. årligt. Hovedparten af tøjet produceres i Østen.

Europæisk koncentration

Gennem de

seneste år er der sket en europæisk koncentration på færre virksomheder, hvor bl.a Kansas løbende

har købt europæiske virksomheder.



På det danske marked for sikkerhedsko har kunderne inden for det sidste

år fået et nyt mærke på hylderne. Det er tyske Puma, som via svenske Tranemo Workwear har agenturet på

Puma sikkerhedssko i Danmark.



Tendensen i øjeblikket går mod, at de store udbydere orienterer sig mod profiltøjet.

Det vil sige det mere almindelige arbejdstøj, der først og fremmest skal bruges til at synliggøre virksomheden

fremfor at være slidstærkt.



Når det gælder det deciderede arbejdstøj kopierer man lystigt på

kryds og tværs mellem de forskellige producenter, og det betyder, at man internt i branchen minutiøst timer de nye kollektioner,

der omgæres med stort hemmelighedskræmmeri.



Moderne kunststoffer spiller en afgørende rolle i arbejdstøjet,

og konkurrencen mellem producenter går i øjeblikket på at få flest mulige egenskaber ud af at mikse forskellige

stoffer.



- Der bliver brugt flere og flere kunststoffer i arbejdstøjet. Det sker, fordi vi er vænnet til at bruge

kunststofferne fra vores almindelige tøj. Stofferne overføres med stor hast til arbejdstøjet og derfor foregår

der en kamp på materialer i øjeblikket. Branchen konkurrerer om at få arbejdstøjet til at se smartere ud

samtidig med, at der er flere indbyggede funktioner i tøje, og så skal det stadig kunne holde længe, forklarer

direktør Søren Boye, Snickers Workwear A/S.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen