Berlingske Business

AP Pension investerer 350 mio i Nordhavnen

Nordhavn_AP_business
By & Havns direktør Jens Kramer Mikkelsen (til højre) har solgt en grund i Nordhavn til AP Pension - ved direktør Søren Dal Thomsen og ejendomsinvesteringschef Peter Olsson. Foto:

Opførelsen af 97 lejligheder i Københavns nye bydel 2150 Nordhavn er AP Pensions næste investering i jagten på et godt afkast til kunderne.

Efter i juli at have sat gang i et investeringsprojekt i dansk landbrugsjord er AP Pension klar med en ny trecifret millioninvestering, denne gang i lejligheder i København.

AP Pension har købt en grund i Århusgade-kvarteret, den indre del af Københavns nye bydel 2150 Nordhavn, hvor pensionsselskabet i samarbejde med udviklings- og entreprenørselskabet KPC vil opføre 97 lejligheder med udsigt over Øresund. Byggeriet til 350 mio.

kr. sættes i gang om få måneder. Det samme gør salget af lejlighederne, hvor overskuddet skal deles af AP Pension og KPC. Hvis der er lejligheder, der ikke kan sælges, køber AP Pension dem til kostpris og lejer dem ud.

Et forsigtigt skøn er ifølge Søren Dal Thomsen, adm. direktør i AP Pension, at der kan opnås et afkast på 5,5 pct.

»Vi ved, at vi køber en ejendom med en superfed beliggenhed. Det giver formentligt et afkast på omkring 5,25-5,50 pct., der er betydeligt bedre, end hvad vi ellers har fået på boliger. Det afkast får vi, hvis vi udlejer. Men hvis det kan sælges til bedre priser, sælger vi, og så får vi den gevinst,« siger direktøren.

Bedste placering

Grunden er købt af udviklingsselskabet By & Havn, der ejes 55 pct. af Københavns Kommune og 45 pct. af staten. Jens Kramer Mikkelsen forklarer som direktør for By & Havn, at der er stor interesse for opkøb i Nordhavn.

»Det er prime location med den placering, hvis man vil bo ved vand. Og så er interessen selvfølgelig drevet af en underliggende befolkningsudvikling i København, der stiger med knap 1.000 mennesker om måneden.

Befolkningsudviklingen i Københavns Kommune og på Frederiksberg presser boligmarkedet, så vi oplever i øjeblikket en helt ny energi på boligmarkedet,« siger Jens Kramer Mikkelsen.

By & Havn vil selv bidrage til, at der bliver interesse for den nye bydel, hvor bl.a. PFA allerede har investeret et milliardbeløb, og hvor PKA for blot en uge siden annoncerede en investering i lejligheder til omkring en kvart milliard kroner.

Således kommer den nye metroring til at få en afstikker ud til Nordhavn, der bliver bygget et stort parkeringsanlæg og By & Havn vil stå for styringen af butikslivet i området, så der sikres kvalitet og diversificering. I AP Pension har ejendomsinvesteringschef Peter Olsson da også store forventninger til investeringen.

»Vi er glade og optimistiske. Man må aldrig sige, at det ikke kan gå galt, for det kan det altid, men det ville overraske mig meget, hvis det her går galt. Jeg vil sige det sådan, at jeg kommer ikke til at ligge søvnløs om natten over den her,« siger Peter Olsson.

Med optimismen er det nærliggende at tro, at AP Pension vil købe yderligere op i Nordhavn, der ifølge By & Havns planer frem mod år 2050 skal huse 40.000 personer og agere arbejdsplads for 40.000 personer. Det ønsker Søren Dal Thomsen dog ikke at svare på endnu: »Det må tiden vise.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen