Berlingske Business

Analyse: København på vej mod verdenstop for ejendomsinvesteringer

Til BT/ BM/ Urban: Københavns skyline
Foto:

København kommer ind som nummer ti i verden, når det gælder intensiteten i ejendomsinvesteringerne. Og den placering vil med al sandsynlighed blive forbedret i de kommende år.

Oslo er helt i top, og København er nummer ti blandt de byer i verden, der over de seneste år har tiltrukket sig interesse fra et globaliseret ejendomsmarked – når man måler det i forhold til byernes økonomiske tyngde. Det viser det Investment Intensity Index, som mæglerfirmaet Sadolin & Albæks internationale partner JLL har udarbejdet for 2017.

Men reelt kan den danske hovedstad ligge endnu højere. Analysen bag indekset inkluderer nemlig ikke boligejendomme, som er et særligt stort segment i Danmark, og samtidig er den baseret på tal fra 2015, hvorfor de allerseneste års heftige vækst ikke er regnet ind.

Denne vækst er nemlig ikke generel. København er tværtimod en af de få byer, hvor omsætningen er fortsat med at tordne i vejret i 2016 og 2017. I mange andre byer har omsætningen været uændret eller faldende i disse år.

”Vi vil derfor vove den påstand, at København vil opnå en endnu højere placering i 2018, især hvis investeringer i boligejendomme medtages i datagrundlaget,” skriver Christopher Elgaard Jensen, manager i Sadolin & Albæks Analyse & Vurderingsteam i en kommentar.

JLL deler byerne op i to kategorier: Dels de ”gamle” metropoler, som London, Paris, New York og Tokyo, som meget længe har været mål for globale ejendomsinvesteringer. Dels de typisk lidt mindre metropoler, som først for alvor er kommet med i spillet i dette årti.

Det er i den sidste kategori, at København opnår sin tiendeplads. Og det er ikke småbyer, man konkurrerer med – f.eks. Amsterdam, Silicon Valley og Dublin er placeret i samme kategori.

København ligger også godt til i City Momentum Index, der måler byernes ”socioøkonomiske udvikling, vækst i erhvervsejendomsinvesteringer og konkurrencedygtighed i forhold til fremtidssikring.” Her ligger København nummer 6 i Europa og nummer 22 i verden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen