Berlingske Business

Amager får nyt boligkvarter til tre milliarder

amagerøster

På Østamager bliver gammelt industriområde nær metro omdannet til 800-1000 boliger med butikker. Første etape bliver indviet i disse dage, og to andre etaper gør klar til byggeri.

Netop i disse dage tager amagerkanerne hul på et helt nyt boligkvarter: I går afleverede Sophienberg Ejendomsudvikling en børneinstitution, og i næste uge overdrages lokaler til et Kvickly-supermarked og en Fakta-butik.

Projektet omfatter også 93 almene familieboliger, 23 plejeboliger, et p-anlæg på cirka 4.000 kvm og flere mindre butikker.

»Den samlede projektsum er omkring 400 millioner kroner. Vi har bygget 16.800 kvadratmeter plus parkeringsanlægget,« siger Lars Bigom, direktør i Sophienberg.

Fra industri til boliger

Det netop afsluttede byggeri udgør første fase i omdannelsen fra småindustri til boliger af kvarteret ved Strandlodsvej og Lergravsvej på det nordøstlige Amager. Samlet skal her være 800-1.000 boliger og dermed godt 2.000 indbyggere samt butikker og institutioner.

amager

I dele af området på i alt godt 58.000 kvm – rundt regnet otte fodboldbaner – og på nabomatrikler er der fortsat småindustri og andet erhverv, men med tiden skal her især være boliger som led i de overordnede vækstplaner med stor tilflytning til København.

Området ligger nær ved metrostationerne Lergravsparken og Øresund og tæt på rekreative områder som Amager Strandpark, Kløvermarken og en projekteret lystbådehavn ved den kunstige ø Prøvestenen, også kendt som Benzinøen.

Byggeri for milliarder

Fuldt udbygget bliver der formentlig tale om projekter til op imod tre milliarder kroner, og lokalplanen har ligget klar i snart tre år, baseret på oplæg fra Holscher Arkitekter og Schønherr Landskab. Et af elementerne bliver en tværgående sti gennem området, og så skal byggeriet variere fra rækkehuse i to etager til boligblokke i 12 plan.

Sophienberg har det sydligste af fire byggefelter, og nabofeltet mod nord er ejet af Lars Bigom og to andre private investorer.

Odense

»Vi forventer at bygge omkring 350 lejligheder i en blanding af ejerboliger og lejeboliger, og projektsummen bliver omkring 700 millioner kroner. Vi sætter formentlig spaden i jorden næste år og bygger i tre etaper over tre-fire år,« siger Lars Bigom på vegne af investortrioen.

Rækkehuse til salg

Fra det næste byggefelt mod nord blev salget indledt i foråret af 68 boliger.

»Kobberhuset« havde søndag det første åbent hus-arrangement, og der er forventet indflytning i de 22 lejligheder i foråret 2015.

»Trinhuset« omfatter 43 lejligheder og tre rækkehuse, og her kan beboerne efter planen rykke ind i slutningen af næste år.

»Vi kan bygge omkring 250 boliger, og det sker nok over fem-syv år. Det bliver solidt murstensbyggeri i såkaldt sprængt karrébebyggelse med varierende byggehøjde og med en parklignende struktur for bebyggelsen,« siger Peter Soldbro Dubin, indehaver af projektfirmaet CPH Invest.

Han har haft grunden i otte år og anslår opførelsesomkostningerne til en halv milliard kroner.

Det nordligste byggefelt er ejet af antikvitetshuset Green Square, som har ligget på Strandslodsvej i små 30 år.

»Jeg er ikke byggemand, og vi har ikke konkrete planer om at flytte. Men efter at lokalplanen blev ændret, er vi sat cirka en million kroner eller 100 procent op i ejendomsskat. Flere vil gerne købe, men de har ikke nemt ved at skaffe kapitalen,« siger den 65-årige indehaver, Mads Holst, som har drevet virksomheden i cirka 40 år.

Allé og cykelrute

Lige nord for Green Square og det nordlige byggefelt ligger et andet lille erhvervsområde, som med tiden også kan omdannes til beboelse.

Mod øst, ned mod Øresund, er alle byggefelterne afgrænset af det forlængst nedlagte spor til Amagerbanen. Her skal etableres en grøn cykelrute.

Vest og syd for byggefelterne skal Strandlodsvej og Lergravsvej gøres kønnere. Blandt andet skal Strandlodsvej omdannes til en allé med træer og have cykelsti.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen