Berlingske Business
16:57Tyske bilkæmper under nyt angreb

Ændret MIPIM-taktik gav COWI’s markedsdirektør vind i sejlene

22BUES-RENADAMSEN-143719.jpg
Foto: COWI

Efter i flere år at have været mange medarbejdere til stede på den store europæiske ejendomsmesse i Cannes, MIPIM, ændrede COWI i år taktik og sendte færre medarbejdere afsted. Det bar frugt.

Søren Adamsen var i sidste uge i Cannes. Ligesom store dele af resten af branchen brugte han ugen på MIPIM, den store europæiske ejendomsmesse i byen på den franske riviera.

Her stimlede ejendomsinvestorer, bygherrer og andre med interesse i det europæiske ejendomsmarked sammen endnu en gang – og Søren Adamsen var afsted for fjerde gang. Som markedsdirektør hos COWI dækker han hele ydelsespaletten, fortæller han, og han har derfor ikke altid tiden til at fordybe sig i ejendomsbranchens position. MIPIM er derfor en god måde for ham at få et slags ’snapshot’ af markedets udvikling, som han kalder det.

»Det er også en unik mulighed for os til at møde tætte samarbejdspartnere. Det kan vi selvfølgelig også herhjemme, men det er ofte, vi ikke får det gjort på grund af møder og travlhed. Det er mere koncentreret hernede, når hele branchen er til stede på én gang.«

Ændret strategi

Men i år ændrede rådgivningsvirksomheden også strategi i forhold til de forrige år på messen, fortæller Søren Adamsen.

Hvor COWI sidste år havde otte medarbejdere afsted, havde de i år valgt kun at sende Søren Adamsen og en kollega. Beslutningen blev truffet med inspiration fra Bascon, en af de største bygherrerådgivere i Danmark, som COWI opkøbte i 2016. Ifølge Søren Adamsen har Bascon – modsat COWI – haft en meget mindre delegation afsted på MIPIM, og det har givet mulighed for at være mere fokuserede på særlige områder, fortæller han.

»I år havde vi derfor kun to afsted fra COWI. Det gav os i stedet mulighed for at bruge tiden på arrangementer med vores helt tætte kunder. Her tog vi udgangspunkt i nogle konkrete problemer og forsøgte at finde løsningen på dem. Jeg føler, det gjorde os mere målrettede i år,« siger Søren Adamsen.

Ifølge markedsdirektøren tog COWI fra messen med nogle meget konkrete opgaver, selvom det ifølge ham egentlig ikke var ambitionen.

»Det kan man aldrig være sikker på, og det har vi ikke gjort hvert år. Men i år tog vi herfra med en række leads, der sandsynligvis vil betyde, at vi byder på nogle opgaver inden for den kommende måned,« siger Søren Adamsen.

Som deltagende på messen de sidste fire år har Søren Adamsen også mærket, hvor langt branchen og markedet har rykket sig over blot de sidste år efter finanskrisen og til i dag.

»Da vi var hernede på bagkant af finanskrisen, var folk kun interesserede i sikre investeringer. Det var stort set umuligt at få investeringer uden for Hovedstaden og Aarhus, men i dag er der rigtig mange byer i Danmark, som kan tiltrække investeringer,« vurderer Søren Adamsen.

Evaluering venter

Og allerede inden Søren Adamsen havde sat sig på flyet mod Danmark, kunne han afsløre, at COWI fik så mange gode konkrete opgaver på årets messe, at det nu blot gælder om at komme tilbage til Danmark og få arbejdet videre med de mest presserende af dem.

Om det hænger sammen med en mere fokuseret tilgang til messen sammenlignet med tidligere år, vil Søren Adamsen dog ikke på nuværende tidspunkt afgøre. Det skal der først evalueres på, fortæller han. Derefter vil de afgøre, om de også næste år vil gentage tilgangen fra i år med få udsendte medarbejdere.

»Nu evaluerer vi på de erfaringer, vi har haft i år, og så skruer vi næste års tilstedeværelse sammen ud fra det. Det er jo mange penge, vi bruger på at sende folk afsted hvert år, så vi skal også være sikre på, at vi får en effekt af vores tilstedeværelse. Det er vigtigt, at vi kommer hjem med mere, end vi tog afsted med,« siger Søren Adamsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen