Berlingske Business

Tyverier fra byggepladser er bestillings-arbejde

Antallet af tyverier fra byggepladser stiger kraftigt. Og alt tyder på, at tyverierne er bestillingsarbejder.

Håndværkerne bygger, monterer og installerer alt imens, der forsvinder materialer og dyrt værktøj fra byggepladserne.

Tyverierne koster byggebranchen op mod 650 millioner om året - og ofte er det nøje planlagt, når vinduer, køkkenelementer eller gravemaskiner forsvinder. Meget tyder på, at tyverierne er organiseret.

Det fortæller DR Nyheder.

- Når en byggeplads bliver tømt for store partier af byggematerialer, fx hvidevarer, i mange nye huse, skal det bruges et andet sted. Vi ved, at det blandt andet er etablerede rockergrupper, som står bag, og der er helt givet danske borgere, der har fået bygget deres hus af materialer, der er stjålet, siger vicepolitiinspektør ved Midt- og Vestsjællands Politi, Per Heide Sørensen til DR Nyheder

De mange organiserede tyverier har lært håndværkerne at være ét skridt foran. De bruger nu mere tid på planlægning, og får hjælp udefra.

- Når byggeriet står så langt henne, at der er ved at være mange kroner og ører på det, så bliver man nødt til at sætte vagtmandskab på, siger Preben Rasmussen, der ejer tømrer- og snedkerfirma, PR Byg.

Topdanmark fik i 2008 cirka 600 anmeldelser og det er en stigning på 20 procent over to år.

- mja

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen