Berlingske Business

Stilladsfirmaer mistænkes for hemmelige prisaftaler

stillads
Fire-fem stilladsvirksomheder skal i forbindelse med udbudsrunder have aftalt indbyrdes, hvem der skal have opgaven. Så gives næsten samme bud fra firmaerne på nær et, som byder under de andre og dermed får opgaven. Foto:

Mistanke om karteller med hemmelige prisaftaler hænger over stilladsbranchen.

Der er noget råddent i stilladsbranchen. Sådan lyder anklagen fra flere kilder i branchen, som udpeger en håndfuld virksomheder, de mener aftaler priserne imellem sig og dermed opererer som kartel, skriver Jyllands-Posten.

Fire-fem stilladsvirksomheder skal i forbindelse med udbudsrunder have aftalt indbyrdes, hvem der skal have opgaven. Så gives næsten samme bud fra firmaerne på nær et, som byder under de andre og dermed får opgaven.

Ifølge konkurrencestyrelsen har der tidligere været mistanke rettet mod branchen, men det har ikke været muligt at bevise lovovertrædelser.

- Vi er bekendt med, at der er problemer på det her marked, og der er tilgået os forskellige oplysninger, men ingen af dem har givet os noget så konkret, at vi kan gøre noget ved det, siger kontorchef Peter Langkjær til avisen.

Det billede kan de dog ikke genkende hos stilladssektionen under Dansk Byggeri, hvor Kurt Bo Jensen er formand. Han er desuden direktør i firmaet Herlev Stilladser.

- Tværtimod kan vi dokumentere en enorm priskonkurrence, og vores priser er i dag 20 procent. under, hvad de var før krisen. Der er hård kamp om opgaverne, og 60 selskaber opererer i København, så der er meget konkurrence, forklarer formanden til Jyllands-Posten.

BNB

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen