Berlingske Business

Milliardinvesteringer giver jobfest i varmesektor

pix-rør
Foto:

Fjernvarmebranchen forudser investeringer for 5,1 milliarder og 6.000 job i 2013.

Fjernvarmesektoren skruer i 2013 op for både investeringer og jobskabelse, lyder det fra branceforeningen Dansk Fjernvarme.

I 2012 investerede fjernvarmeværker og varmeselskaber - der forsyner over 60 procent af landets husstande med varme - for 3,8 milliarder kroner i blandt andet at forny og udbygge nettet af fjernvarmerør samt i nye anlæg med biomasse og solvarme. I år stiger det til næsten 5,1 milliarder, som vil skabe knap  6.000 arbejdspladser mod 4.400 fjernvarmejob i 2012.

"Det er investeringer, som indeholder alle de aspekter, samfundet har så stort behov for. De er grønne, de skaber grøn vækst og arbejdspladser, og for landets mange fjernvarmeforbrugere er de med til at sikre lave fjernvarmeregninger,” siger direktør Kim Mortensen fra Dansk Fjernvarme.

En stigende andel af fjernvarmen stammer fra biomasse, store solvarmeanlæg og andre fossilfri energiformer, og som led i sidste års store energiforlig skal fjernvarmen udbredes og gradvis erstatte flere hundrede tusinde gasfyr og oliefyr. I forvejen forsyner den fælles varme 1,6 millioner husstande.

energiforlig_business


pix-Biogas


I hovedstadsområdet bliver fjernvarmenettet i disse år blandt andet udbygget i Gentofte, Gladsaxe og Køge, men der udviklingen er den samme over hele landet: Flere og flere bebyggelser og mindre byområder bliver koblet på de fælles varmenet.

Dansk Fjernvarme klager dog over, at forskellige tekniske forhold og afgifter reelt betyder, at fjernvarmen får sværere ved at konkurrere med naturgassen, så "den grønne fjernvarmeudbygning" risikerer at blive sat i stå.

På verdensplan er Danmark førende inden for fjernvarme og har en stor eksport på området - dels af rør og alskens teknisk udstyr, dels af viden og rådgivning.

fjernvarme


fjernvarme

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen