Berlingske Business

Mange byggekrak i 2012 - og igen i år

pix-kraner
Foto:

Antallet af byggekonkurser faldt kun marginalt sidste år og bliver liggende på et alt for højt niveau, siger Dansk Byggeri.

2012 endte med 752 konkurser i bygge- og anlægsvirksomheder - en anelse lavere end 2011's 774 krak, men stadig et alt for høj niveau for branchen, mener Dansk Byggeri.

»Før krisen så vi typisk 200-400 konkurser om året, så det er stadig slemt. Konkurserne rammer også virksomheder, som var sunde, da krisen satte ind,« siger analytiker Andreas Fernstrøm til Berlingske Business.

Antallet af byggekonkurser nåede i 2009 op på 980 og steg året efter yderligere til 1005. Ved indgangen til 2012 forudså Dansk Byggeri over for Berlingske 750-775 konkurser - det landede altså på 752, og byggeorganisationen med 6.000 medlemsvirksomheder spår nu et lignende tal i år.

Sø og Handelsretten. Skilt ved hovedindgangen. konkurs

»Mit bud er endnu et år med cirka 750 konkurser. Måske med en lille pil nedad, ikke på grund af bedre tider, men fordi der nu er renset meget ud i branchen. Det har været en lang, udmarvende proces, og mange har ikke meget buffer tilbage,« siger Andreas Fernstrøm.Han tror, at der først for alvor bliver bedre forhold for byggebranchen, når det private marked kommer i gang igen. Det ligger nemlig underdrejet, fordi private på grund af jobutryghed er tilbageholdende med projekter, og fordi der kun er få bolighandler. Hver gang en bolig bliver købt, udløser det traditionelt en del håndværker- og byggearbejde med at sætte i stand og bygge om.-For en måned siden vurderede Dansk Byggeri over for Berlingske Business, at beskæftigelsen i byggesektoren i år vil falde med 5.000-6.000 job og dermed nå ned på det laveste i 30 år. Årsagerne er til faldet er især et historisk lavt nybyggeri, det bortfaldne håndværkerfradrag og skrumpede anlægsbudgetter i kommunerne.


Bliv tilmeldt Berlingske Business-nyhedsbrev om ejendomme og byggeri. Klik her.


Byggeriet_Business

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen