Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Global opvarmning påvirker byggeriet

Den globale klima-opvarmning og udsigterne til en gradvis vandstandsstigning er ved at blive en praktisk del af hverdagen for dele af

bygge- og anlægssektoren.


Erhvervet må projektere og bygge ud fra dén forudsætning, at vandstanden

i løbet af de næste 100 år stiger omkring 40 cm.


Det prestigefyldte A.P. Møller-projekt på Dokøen

ved København til omkring 1,5 mia. kr. bliver dimensioneret, så det kan modstå en kommende vandstandsstigning.

Dokøen ligger i dag omkring to meter over vandstandslinjen.


- Der er taget hensyn til alle de risici, der måtte

være. I forhold til en mulig vandstandsstigning er der taget rigeligt hensyn, siger underdirektør Bo Wildfang fra A.P.

Møller.


Den københavnske Metro er dimensioneret til af modstå en vandstandsstigning på 40 cm over 100

år. Her er lagt 50 cm oven i de 1,75 m, der er Ørestadsselskabets værn mod stormflod i de lavtliggende arealer ved

den københavnske havnefront og på Amager.


- Der er taget højde for stormflod, vandsstandsstigning og usædvanlige regnskyl.

Alle åbninger til metro-tunnelen - det vil sige ventillationsriste, trapper og elevatorskakte er alle placeret 2,25 m over vandstandslinjen,

siger projektchef Helge Erlandsen fra Ørestadsselskabet.


Det rådgivende ingeniørfirma Rambøll er rådgiver

på Ørestadsselskabets projekter og har også taget hensyn til en mulig drivhuseffekt i forhold til selve Ørestad

på Amager, der ligger på gammel havbund og værnes af det 11 km lange Kalvebod-dige. Rambøll vurderer, at

diget kan holde til en vandsstandsstigning som følge af drivhuseffekten.


Hele afvandingssystemet i Ørestad er dimensioneret

til at aflede vand fra området i tilfælde af, at vandstanden stiger. Rambøll har også været rådgiver

på den faste forbindelse over Øresund og har taget højde for virkningerne af drivhuseffekten ved dimensionering

af digerne, der ligger i forbindelse med nedkørselen til Drogden-tunellen. Området ligger ved København Lufthavn.


Det

samme er sket i forbindelse med anlægget af Storebæltsforbindelsen, hvor digerne ved nedkørselen til tunnelrørene

er anlagt i tre meters højde.


- Vi har dimensioneret efter et "worst-case" stormflodshøjvande på

2,45 m, og de yderligere 55 cm er anlagt som følge af en forventning om langtidsstigning på grund af klimaopvarmningen,

siger teknisk direktør i Sund & Bælt, Leif Vincentsen.


På den anden side af Øresund skal Citytunneln

bygges fra 2003. Den skal forbinde Øresundsbroen med Malmø, og ligger under jordoverfladen. Søren Aarslew-Jensen,

der er projektkoordinator, siger om anlægget:


- Der er taget højde for en vandstandsstigning i fremtiden - både

af havets niveau og en stigning af grundvandsspejlet. Dimensioneringen af anlægget tager således højde for den

opdrift, der følger med et højere liggende grundvandsniveau. Det kan også få konsekvenser for anlæg,

der ligger lidt længere inde i landet, hvor grundvandet også vil stige.



Den jyske vestkyst

Digerne ved den jyske

vestkyst bliver formentlig i fremtiden bygget 40 cm højere i forbindelse med planlagte forstærkninger af digerne. Det

er Kystdirektoratet, der i et forslag til regeringen er kommet med forslaget. Anbefalingen er en direkte konsekvens af rapporter fra

FN''s klimapanel og Danmarks Meteorologiske Instituts beregninger og forventninger vedrørende vandstandsstigningerne i de danske

farvande.


- Drivhuseffekten udvikler sig så langsomt, at der ikke er grund til at forstærke alle diger nu og her.

Forslaget går ud på, at forhøjelserne af digerne sker samtidig med andre opgaver - f.eks. med forstærkning

af digerne, siger souchef Christian Laustrup fra Kystdirektoratet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen