Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Det gule brand

Black & Decker med varemærket Dewalt til det professionelle marked er kendt af stort set alle danske håndværkere. Og

der bliver gjort en hel del for, at håndværkerne ikke skal overse Dewalts gule farve.



Det amerikanske mærke

sidder i dag på omkring en tredjedel af markedet for elektrisk værktøj i Danmark, og ambitionerne går endnu

højere. For tre år siden startede virksomheden med begrebet værkstøjsrådgivere, hvilket betyder, at

Dewalt-folk kører ud til VVS- og el-installatører, smede og tømrere for at motivere dem til at købe Dewalt

næste gang.

Direkte kontakt

Dewalt aflægger 40-50 besøg hver dag i håndværksvirksomheder.

Desuden markedsføres der via direct mail. Den mest effektive markedsføring over for håndværkere er ifølge

Black & Decker den direkte kontakt, hvor håndværkeren kan stå med værktøjet i hånden. Denne

markedsføringsindsats har hævet salget med omkring ti pct.



Da al handel med Dewalt-produkter sker via byggemarkederm

var der blandt grossisterne en vis skepsis over for værktøjsrådgiverne. Grossisterne frygtede, at næste

skridt blev et direkte salg fra Dewalt til håndværkerne.



Sådan blev det ikke, og ifølge administrerende

direktør Steen Lindbo fra Black & Decker er der heller ikke udsigt til direkte salg i fremtiden. Byggemarkedederne - Råd

& Dåd, Bauhaus, Bilka, Harald Nyborg m.v. er vigtige for Black & Decker i forbindelse med levering og service. Når værktøjet

bryder sammen, er det helt afgørende, at der findes et nogenlunde finmasket distributionsled, så håndværkerne

hurtigt kan komme videre.

Nul manipulation

Han tilbyder alle byggemarkeder at handle med Black & Decker-produkterne, og

hvis en aftager ikke handler med Black & Decker/Dewalt skyldes det ikke modvilje, men manglende enighed om leveringsaftalen.



-

Jeg vil ikke deltage i manipulation over for grossisterne i form af leveringsnægtelse til visse dele af distributionsnettet,

siger han.



For en virksomhed som Black & Decker er det ligeledes helt afgørende, at produkterne ligger i de rigtige

forretninger - dvs. de kæder, der også på lang sigt er overlevelsesdygtige. Det er først og fremmest forretninger med

et bredt vareudbud, som tiltrækker håndværkere, siger Lindbo.

Hård konkurrence

Steen Lindbo mener,

at konkurrencen i branchen er hård og spidset til i de senere år. Han regner ikke med, at der bliver plads til mere end

to store leverandører inden for elektriske maskiner.



- Der er enorme udviklings-omkostninger i denne branche. Vi markedsfører f.eks.

40-50 nye produkter hvert eneste år, og de små producenter har ikke ressourcerne til at følge med, siger Steen

Lindbo.



Han erkender, at kvaliteten af de førende produkter på markedet er nogenlunde ens, og der konkurreres ikke

alene på kvalitet. Derimod er det helt afgørende at få etableret et stærkt brand, så håndværksfagene

tager de gule Dewalt-maskiner til sig.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen