Berlingske Business

Yukos truer med hævn efter auktion

Mystikken om de hemmelighedsfulde købere på Yukos-auktionen søndag er muligvis lettet lidt. Yukos truer med at sagsøge alle involverede overalt på jorden.

Mysteriet om, hvem der købte Yukos' vigtigste datterselskab søndag, kom et skridt nærmere, da to russiske aviser mente at kunne identificere køberne ved auktionen som medarbejdere ved det Kreml-venlige olieselskab Surgutneftegaz.

Samtidig truede Yukos i går med at bruge domstole over hele kloden til at forfølge enhver, der deltager i køb og salg af tvangsfrasolgte Yukos-aktiviteter.

Farcen omkring Yukos nåede nye højder søndag, da Yukos-datterselskabet Yugansk, som kontrollerer Ruslands største oliefelt, blev bortauktioneret til selskabet Baikal, som ingen nogensinde har hørt om, og som angiveligt har adresse på en bar ved navn »London« i en lille russisk flække 200 kilometer fra Moskva. Alle konkluderede i kor, at Baikal blot var stråmand for Kremls energiyngling Gazprom, som var storfavorit til at overtage Yukos-datterselskabet.

Nu er det så muligvis Ruslands fjerdestørste olieselskab, som ejer Yugansk, der igen står for 11 procent af Ruslands olieproduktion. Ikke at det gør den store forskel: Under alle omstændigheder sker præsident Putin ud til at opnå, hvad han vil - at bringe russiske kerneaktiver tilbage under regeringens kontrol.

Dette tydelige politikskifte bekymrer udenlandske investorer og iagttagere, der havde håbet at se Rusland bevæge sig i en mere markedsøkonomisk retning:

»Vi mener, at sagen har undergravet tilliden til Rusland som et sted, man kan lave forretninger, og har ødelagt tilliden til Ruslands juridiske institutioner,« sammenfattede en talsmand fra det amerikanske udenrigsministerium Yukos-sagens konsekvenser set udefra. Den opfattelse støttes af det faktum, at kapital i de 14 måneder, Yukos-sagen indtil nu har varet, for første gang i nyere tid er begyndt at forlade landet.

Under alle omstændigheder afslører køberen næppe sin identitet, før en amerikansk domstols forbud mod salg af Yukos-aktiviteter udløber om en uges tid. I et interessant eksempel på juraens stadig mere internationale karakter, havde Yukos søgt - og fået - betalingsstandsnings-beskyttelse ved en amerikansk domstol i Houston. De russiske myndigheder sagde, at domstolens afgørelse ikke var juridisk bindende i Rusland. Men internationale aktører var åbenbart af en anden opfattelse, for efter kendelsen trak Deutsche Bank sin økonomiske støtte til Gazproms bud ved Yukos-auktionen tilbage. Gazprom endte overraskende med ikke at byde.

Brændemærket
I det hele taget vil Yukos' aktiver formentlig være brændemærket blandt internationale købere og sælgere. I går truede resterne af Yukos - direktør Steven Theede er i landflygtighed i London, mens hovedaktionæren sidder fængslet i Moskva - med at sagsøge alt og alle over hele kloden, som medvirker til Yukos' opbrud. Selv om dette næppe er en effektiv tilbageerobringsstrategi, er det formentlig mere end nok til at få mange i det internationale erhvervsliv til at tænke sig om mere end en gang, før de hiver checkhæftet frem, af frygt for at blive syltet ind i årelange retssager med uforudsigeligt udkomme.

Som en Yukos-talsmand udtrykte det, har hvem der end har købt Yugansk »købt sig en ni milliarder dollar hovedpine«.

Ser man bort fra hovedpinen, var ni milliarder faktisk mindst én milliard dollar billigere, end selv det laveste bud burde have været, siger internationale eksperter. Spørgsmålet er selvfølgelig, om Baikal har de ni milliarder. Hvis ikke, gør det ikke noget - så overgår Yugansk automatisk til den russiske stat, hvor det på den ene eller anden måde åbenbart alligevel var bestemt til at havne.Yukos offentliggør løbende deres version af sagens seneste udvikling på www.yukos.com. Juranørder vil nyde sitet www.yukosbankruptcy.com, hvor selskabet har offentliggjort en lang række papirer i forbindelse med olieselskabets forsøg på at få amerikanske domstoles beskyttelse.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen