Berlingske Business

Yahoo lukker i Norden

Jubii's hjemmebane har vist sig at være en alt for hård nød at knække for internetgiganten Yahoo. Underskud på underskud har nu fået koncernen til at lukke aktiviteterne i Danmark på grund af alt for få brugere.

København har hidtil været fysisk base for Yahoos dækning af Norge og Sverige. Ved at lukke det danske kontor, trækker Yahoo sig samtidig helt fra de to øvrige markeder. 20 danske og to svenske medarbejdere blev i går opsagt som følge af koncernens beslutning.

Berlingske Tidende erfarer, at de mange tusinde nordiske Yahoo-brugere, som har email-adresse hos tjenesten, fortsat vil kunne bruge dem.

Globale brugere
Problemet har været, at Yahoos brugere tænkte globalt. Hver måned har omtrent fire mio. brugere besøgt Yahoo, men flertallet er gået direkte til den globale .com-adresse, hvilket har svækket forretningsgrundlaget for Yahoos .dk, .no og .se-adresser.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra regionschefen Franz Billizer, der har ansvaret for Tyskland og Norden, eller fra selskabets leder i Danmark, Birgitte Jöhncke. Men Berlingske Tidende har talt med de nu afskedigede Yahoo-medarbejdere, der i aftes spiste sammen. Martin Thorborg, stifter af Jubii, ser med blandede følelser på Yahoos lukning.

»Rent forretningsmæssigt er jeg enormt stolt over, at Yahoo aldrig fik et ben til jorden i Danmark. Man tænker: Vi fik dem til sidst, og det er fedt. På den anden side er det sørgeligt for dansk internet, at Yahoo ikke har kunnet klare det,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen