Berlingske Business

Wallenbergs Investor lægger 16 mia. kr. til formuen

Over de seneste 20 år har Wallenberg-familiens magtbase givet et gennemsnitligt årligt afkast på 14 pct.

Wallenberg-familiens magtbase, investeringsselskabet Investor, er atter på ret køl.

Efter katastrofeåret 2002, hvor de samlede investeringer gav et negativt afkast på 52 pct., blev 2003 et år af de bedre med et positivt afkast på 43 pct.

Målt på formuen - opgjort som aktiernes indre værdi - oplevede Investor i løbet af 2003 en fremgang på 20 mia. svenske kr. (16 mia. danske kr.) til 83,1 mia. svenske kr. (66,5 mia. danske kr.)

Men da Wallenberg-familien typisk investerer på langt sigt, så gøres der i det netop offentliggjorte årsregnskab opmærksom på, at det gennemsnitlige årlige afkast de seneste 20 år har været 14 pct.

Investors adm. direktør Marcus Wallenberg understreger i årsregnskabsmeddelelsen, at der ligger et konsekvent arbejde bag det gode resultat. Investor sidder med ved bestyrelsesbordet og tager aktivt del i de virksomheder, selskabet har investeret i.

Marcus Wallenberg har også en bemærkning til svensk erhvervsliv, der har været præget af et par skandaler, ikke mindst i forsikringskoncernen Skandia, i løbet af 2003.

»Tillid og spørgsmål om ejerskab har været hede emner i 2003. Det kræver, at vi i erhvervslivet nyder tillid, så vi med fremgang kan skabe og udvikle virksomheder. Vi er overbevist om, at det er nødvendigt og godt for samfundsudviklingen med synlige ejere af kød og blod, som sætter virksomhedens udvikling og fremgang i fokus,« skriver Marcus Wallenberg i beretningen.

Kernen i Wallenberg-familiens magtbase er aktieposter i 11 af Sverige store og kendte virksomheder, hvoraf et par har været med siden 1916, hvor Investor blev dannet.

Desuden ejer Investor aktier i ca. 150 andre selskaber, bl.a. i mobiltelefonselskabet 3, som i øjeblikket markedsfører sig kraftigt i Danmark.

Samtlige 11 selskaber kunne sidste år notere sig en formuefremgang med Ericsson, SE-Banken og AstraZeneca, som de mest succesfulde med en samlet fremgang på 13,8 mia. svenske kr. (11 mia. danske kr.) Regnskabsmeddelelsen har ingen konkrete bud på, hvordan 2004 vil forløbe. Blot at den nuværende strategi fortsætter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen