Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Wal-Mart snupper atter Fortunes førertrøje

For tredje år i træk er verdens største detailkæde, Wal-Mart, også USAs største virksomhed målt PÅ omsætning. Flere af de største selskaber er også blandt de mest lønsomme, men ikke nødvendigvis de bedste at arbejde for.

NEW YORK

Erhvervsmagasinet Fortune har offentliggjort sin seneste rangliste - denne gang over USAs 500 største virksomheder, Fortune 500.

Ikke uventet er detailhandelens megamonster, Wal-Mart, nummer et. Det var firmaet også sidste år og forrige år igen.

Dernæst domineres de øverste pladser på listen af biler og olie, hvormed listen faktisk kommer til at sige ganske meget om amerikanerliv anno 2004, præget som det er af motoriseret massekonsum.

Bilerne har med General Motors holdeplads ved nummer tre, og Ford følger lige efter på fjerdepladsen. Blandt energigiganterne kommer Exxon ind på en fornem andenplads, mens Chevron/Texaco pryder sjettepladsen, og Conoco/Phillips er nummer syv.

Men også det miksede industrikonglomerat General Electric, verdens største bank Citigroup og IBM mænger sig i toppen med forsikringsgiganten American Intl. Group som nummer ti.

Gengangere
Fortune 500-listen måler efter den indberettede omsætning i 2003 - ikke overskud - men der er flere gengangere på listen over de virksomheder, der sidste år var bedst til at tjene penge.

Nummer to omsætning, Exxon, viste sig således at tage topplaceringen på profitlisten, mens nummer to blev Citigroup, der er nummer otte på ranglisten efter omsætningens størrelse. Også General Electric, American Intl. Group og Wal-Mart er gengangere på overskudslisten, hvor man ligeledes finder koryfæer som Microsoft, der er nummer fem, og Bank of America på fjerdepladsen.

Fra tid til anden sker der noget, der alvorligt rykker om på styrkeforholdet blandt amerikanske virksomheder, som f.eks. når en ny industri frembringer en gigant à la Microsoft. Men ellers er det slående, hvor langtidsholdbare mange af de store giganter i USA er.

Exxon, General Motors og General Electric var således også at finde nær toppen på Fortune 500-listen, da den blev offentliggjort første gang i 1955.

Til gengæld udmærker de sig ikke ved at være blandt de bedste virksomheder i USA at have et job hos.

I januar udgav Fortune listen over USAs 100 bedste arbejdsgivere, og de færreste i toppen vil give nogen ræsonans internationalt.

Nummer et blev marmeladefabrikken J. M. Smucker, hvor arbejdstagerne ikke ligefrem svælger i frynsegoder, men derimod er overordentligt glade for at blive rost meget. Til sammenligning er f.eks. Microsoft at finde helt nede på en 25. plads, og IBM kommer ind som nummer 72.

Hvem skaber job
Mastodonterne er heller ikke de bedste til at skabe job. Ifølge Fortunes top 10-liste over de firmaer, der procentuelt oprettede de fleste arbejdspladser sidste år, er der ganske vist flere banker i toppen - Washington Mutual for eksempel - men det er ikke de store.

Ser man på antallet af arbejdspladser i stedet for den procentuelle stigning, finder man dog internationale navne som Microsoft, Starbucks og The Mayo Clinic.

Muligvis kan man udlede visse tendenser her - teknofikserede amerikanere, der slubrer så megen kaffe i sig ved skærmen, at de får hjertekvababbelse og må indlægges, måske - men det overordnede billede er snarere den samme, som offentlige statistikker tegner: Nok skaber USAs store virksomheder vækst og overskud, men jobskabelsen halter stadig.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen