Berlingske Business

Voldsom vækst i handel på internet

Taletid til mobiltelefonen og spil er det store hit, når danskerne køber ind på internettet.

Handel via internettet nåede nye højder i 2003. Friske tal fra PBS viser således, at der blev gennemført over otte millioner kortbetalinger i danske netforretninger.

Det er 126 pct. flere end året før.

Dermed tyder meget på, at dansk e-handel er i fin form, og vækstraterne, der har været trecifrede siden starten i 1999, ser ud til at fortsætte.

»Tallene viser, at der nu er vækst i det her, og jeg tror, at det fortsat vil stige. I absolutte niveauer er det ikke stort, men for flere og flere er det blevet en vane at foretage betalinger via nettet,« siger underdirekør Jesper Mathiessen, der har ansvaret for e-banking hos Nordea.

Både Nordea og Danske Bank her etableret egne markedspladser i den virtuelle verden, hvor der sælges alt fra blomster til bamser. Men det er de unge, der for alvor skubber e-handlen i gang i Danmark.

»Optankning af taletid på mobiltelefonen er simpelthen en hitter. Det samme er tilfældet med spil - for eksempel hos Dansk Tipstjeneste,« siger Jesper Mathiessen. Den store fordel ved Nordeas og Danske Banks markedspladser er, at kunderne betaler via deres homebanking-system, og betalingen derfor foregår i et velkendt miljø.

Det er en fordel, fordi mange fortsat er nervøse ved at benytte Dankort eller kreditkort til betaling for varer på internettet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen