Berlingske Business

Vismand undrer sig over tænketank

Vismand undrer sig over tænketank - 1
Regeringens nye tænketank præsenteres for Innovationsrådet. Stående Erik Rasmussen, dernæst tænketankens formand Anders Knutsen, der læner sig frem, mens Michael Dithmer, Jørgen Mads Clausen og Lars Pallesen studerer de omdelte papirer. Foto: Morten Juhl

Formanden for regeringens nye tænketank for fremtidens væksterhverv vil bryde med et helligt princip i moderne erhvervspolitik. Anders Knutsen vil udpege fremtidens vindere. Vismand advarer mod planøkonomi.

Den nyudnævnte formand for regeringens tænketank for fremtidig vækst vil bryde med et anerkendt princip i dansk erhvervspolitik.

Anders Knutsen, tidligere adm. direktør for B&O, mener, at globaliseringen stiller så store krav til dansk erhvervsliv, at tænketanken og en nynedsat strategigruppe i dansk Innovationsråd (som Knutsen også er medlem af, red.) må være i stand til at udpege fremtidens vindere og dermed indirekte anbefale, hvem samfundet skal satse på.

»Vi er nødt til at bevæge os i den retning. Vi er nødt til at prioritere i højere grad,« sagde Anders Knutsen, da han i går var med til at præsentere strategigruppen for innovationsrådets øvrige medlemmer i København.

Knutsens udtalelse vækker undren hos de økonomiske vismænd, der sidste forår advarede kraftigt mod denne form for selektive erhvervspolitik.

»Det minder lidt om planøkonomi. Det er utrolig svært at sidde i dag og gætte på, hvor der virkelig sker noget om ti år. Det er farligt, for det kan fastlåse os i strukturer, som kan komme til at hæmme os på længere sigt,« siger Jan Rose Skaksen, vismand og professor i international økonomi.

Gode rammevilkår
Vismændenes analyser har vist, at der ikke kan spores særlige samfundsgevinster af selektive erhvervsmæssige satsninger.

»Det er bedre at lave gode rammevilkår for erhvervslivet, og så må erhvervslivet i øvrigt finde ud af, hvor der er mulighed for at ekspandere og tjene penge,« siger Jan Rose Skaksen.

Knutsen har ikke på forhånd udset sig, hvilke erhverv, han mener, skal nyde fremme, for - som han understregede over for klanen af innovationsinteresserede tilhørere fra det offentlige og private - der mangler sikker viden.

»Vi mangler et overblik. Regeringen har barslet med utrolig mange initiativer, men der mangler fakta (om globaliseringens konsekvenser, red.),« sagde Knutsen.

Han fremhævede, at vi for eksempel ikke ved, hvor mange arbejdspladser danske virksomheder har etableret i udlandet.

Et års frist
Tænketanken skal komme med sine bud på, hvad Danmark i fremtiden skal leve af til næste forår. Forinden når Innovationsrådets strategigruppe, der blandt andre tæller Erik Rasmussen, chefredaktør i Mandag Morgen, Jørgen Rosted, udviklingsdirektør i Erhvervs- og økonomiministeriets forskningsenhed Fora, Mikkel B. Rasmussen, innovationsdirektør i Kontrapunkt samt Jørgen Mads Clausen, koncernchef i Danfoss, at give sine bud.

Jørgen Mads Clausen, der er gruppens formand, fortalte selv om, hvordan hans ture til Kina havde givet ham »uudslettelige« indtryk af globaliseringens styrke.

»Vi er nødt til at opbygge en ny samfundsmodel, hvis vi vil klare os i den internationale konkurrence. Vi kan ikke gabe over det hele, vi må prioritere,« sagde Jørgen Mads Clausen, der opfordrede til et tæt samarbejde mellem tænketanken og strategigruppen.

Det bliver også vanskeligt at undgå, eftersom fire medlemmer af tænketanken er gengangere i Innovationsrådets strategigruppe. Innovationsrådet er et netværksforum skabt af blandt andet Huset Mandag Morgen og Økonomi- og Erhvervsministeriet. Rådet har cirka 120 medlemmer, nogenlunde ligeligt fordelt mellem det offentligt og private erhvervsliv, der hver især betaler 20.000 kroner om året for at deltage.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen