Berlingske Business

Vismand: 2010-planen i store vanskeligheder

Der mangler konkrete planer for, hvordan regeringen vil leve op til målsætningen i 2010-palnen, vurderer overvismanden

Regeringen skubber problemerne foran sig. Dens planer er nu baserede på opstramninger, der begynder i 2007, og fortsat ukendte initiativer, der skal skabe flere job. Det viser, at planen er i store vanskeligheder.

Sådan lyder vurderingen fra den økonomiske overvismand Peter Birch Sørensen oven på den økonomiske redegørelse, som regeringen udsendte onsdag.

»Det er positivt nok, at regeringen holder fast i målsætningen fra 2010-planen. Men det er også ret klart, når man læser den nye redegørelse, at 2010-planen er i store vanskeligheder,« siger han.

Planen går blandt andet ud på at sikre et så stort overskud på de offentlige finanser, at der er noget at tære på, når der i fremtiden bliver flere ældre og færre i arbejdsstyrken til at forsørge dem.

Ifølge regeringens 2010-plan skal overskuddet på de offentlige finanser svare til mellem 1,5 og 2,5 procent af bruttonationalproduktet (BNP). Men den nye redegørelse viser et overskud på under 1,5 procent hvert år til og med 2006, når man ser bort fra engangseffekter og konjunkturer. Først derefter forudses der et stigende overskud.

»De har problemer med at holde væksten i det offentlige forbrug nede på det, der er målsætningen. Dertil kommer, at de offentlige investeringer vokser en del i disse år som følge af fremrykninger. Men så forudsætter de til gengengæld en meget lav vækst fra 2006 og frem. Det kan blive svært at realisere,« siger Peter Birch Sørensen.

Han peger også på, at 2010-planen forudsætter en varig stigning i beskæftigelsen på 60.000-65.000 personer inden 2010. Men at regeringen ind til videre ikke er kommet med konkrete anvisninger af, hvordan det resultat skal nås.

»Det begynder at blive svært at forestille sig, at det kan nås. Det er selvfølgelig ikke noget argument for at slække på målsætningerne. Men man savner konkrete meldinger om, hvad det er for nogle reforminitiativer, der vil komme,« siger Peter Birch Sørensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen