Berlingske Business

Virusangreb og netkriminalitet boomer

Dagene synes talte for den småbumsede teenage-computernørd, der laver en virus bare for at vise, at han kan.

I 2004 var bagtankerne med de fleste virustyper mere eller mindre kriminelle og målet som regel økonomisk gevinst.

Det eneste positive er, at de nye virustyper sjældent har til formål at ødelægge computeren, som de tidligere gjorde det. Sikkerhedsekspert Olivier Gerey fra IT-sikkerhedscenteret Symantec i Danmark forklarer:

»Tendenden i 2004 har helt klart været, at dem, der laver en virus, går efter penge frem for efter at ødelægge noget. Typisk er de nye former for virus faktisk nærmere det, der går under betegnelsen »spyware« eller »bagdøre«, som er små programmer, der installerer sig på din computer med forskellige formål«, fortæller han.

Misbrug
De formål kan f.eks. være at aflure personlige oplysninger samt at holde øje med brugerens adfærd på nettet, og begge dele kan misbruges. Hackeren kan senere vælge at sælge oplysningerne til tvivlsomme firmaer, der så bombarderer brugeren med reklamer eller spammail. Eller hackeren kan selv vælge at misbruge de personlige oplysninger, som f.eks. CPR-numre og kontooplysninger, til økonomisk kriminalitet.

Formålet kan også blot være, at hackeren får adgang til at styre brugerens computer udefra.

Den form for virusangreb kan i sidste ende udvikle sig til hele »bot-nets«, hvor én enkelt hacker via de små inficerende programmer kan opnå kontrol med flere tusinde private- eller virksomheds-pc'ere. Og d

Alt i alt bliver hackerne mere og mere udspekulerede med tiden, mener Olivier Gerey, samtidig med, at den hastigt voksende brug af e-mail og økonomiske tjenester på nettet udgør en veludviklet legeplads for svindelnumre.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen