Berlingske Business

Virusangreb og netkriminalitet boomede i 2004

Virusangreb og netkriminalitet boomede i 2004 - 1
I 2004 steg antallet af computervira til over 100.000. Foto: Scanpix

2004 blev det år, hvor antallet af computervira oversteg de 100.000, og mængden af spammail voksede til uhyrlige størrelser. Selv mobiltelefonerne kom under angreb.

Dagene synes talte for den småbumsede teenage-computernørd, der laver en virus bare for at vise, at han kan. I 2004 var bagtankerne med de fleste virustyper mere eller mindre kriminelle og målet som regel økonomisk gevinst. Det eneste positive er, at de nye virustyper sjældent har til formål at ødelægge computeren, som de tidligere gjorde det. Sikkerhedsekspert Olivier Gerey fra IT-sikkerhedscenteret Symantec i Danmark forklarer:

- Tendenden i 2004 har helt klart været, at dem, der laver en virus, går efter penge frem for efter at ødelægge noget. Typisk er de nye former for virus faktisk nærmere det, der går under betegnelsen "spyware" eller "bagdøre", som er små programmer, der installerer sig på din computer med forskellige formål, fortæller han.

De formål kan f.eks. være at aflure personlige oplysninger samt at holde øje med brugerens adfærd på nettet, og begge dele kan misbruges. Hackeren kan senere vælge at sælge oplysningerne til tvivlsomme firmaer, der så bombarderer brugeren med reklamer eller spammail. Eller hackeren kan selv vælge at misbrugere de personlige oplysninger, som f.eks. CPR-numre og kontooplysninger, til økonomisk kriminalitet. Formålet kan også blot være, at hackeren får adgang til at styre brugerens computer udefra.

Den form for virusangreb kan i sidste ende udvikle sig til hele "bot-nets", hvor én enkelt hacker via de små inficerende programmer kan opnå kontrol med flere tusinde private- eller virksomheds-pc'ere. Og den slags "fjernkontrol" kan også sælges og misbruges. Eksempelvis kan man få alle computerne til samtidig at udsende abnorme mængder af spammails til én enkelt modtager, hvilket kan få modtagerens - en virksomhed eller organisation - servere til at gå ned.

Alt i alt bliver hackerne mere og mere udspekulerede med tiden, mener Olivier Gerey, samtidig med, at den hastigt voksende brug af e-mail og økonomiske tjenester på nettet udgør en veludviklet legeplads for svindelnumre.

- Der er jo flere og flere folk, der bruger netbanker og som handler på nettet, og det åbner jo dørene for f.eks. phishing, som vi forudser vil blive ved med at stige de kommende år, siger Gerey og uddyber;

- Samtidig er sådan noget som spam og virusmail stadig utrolig svært at kontrollere, fordi de bliver smartere og smartere. Vi kan jo sagtens uddanne folk til, at de ikke må åbne mail fra folk, de ikke kender, men det er faktisk ikke altid, at man kan se på en mail, om det er spam eller virus, fordi de er så uhyre godt lavet.

I dag er op mod 80 procent af al den mail, der suser rundt på internettet, uønsket mail - eller såkaldt spam, og de nye virustyper er blevet så intelligente, at de kan tale forskellige sprog alt efter hvilket land, de befinder sig i. Tal fra Symantec i USA oplyser, at der nu findes over 100.000 typer af pc-vira.

Til sidst er der også mobiltelefonerne, som heller ikke længere går fri af nye, opfindsomme virusangreb. I 2004 opstod ormen Metal Gear.a, der i følge det danske IT-sikkerhedscenter CERT inficerer mobiltelefoner, der anvender styresystemet Symbian. Den spreder sig via Bluetooth, men kræver dog, at modtageren vælger at installere den.

Ormen er en videreudvikling af den tidligere virus "Skulls" og kan ankomme som en besked, der sendes via Bluetooth. Vælger man at installere programmet, bliver dele af mobiltelefonens funktioner simpelthen sat ud af kraft. Dermed kan det blive vanskeligt at slippe af med den igen, da man ikke har adgang til de nødvendige kommandoer. Den kan også slå antivirusprogrammer fra.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen