Berlingske Business

Virtuelle møder - et vækstområde

Flere og flere virksomheder erstatter en del af deres rejser med virtuelle møder. Men det personlige møde skaber omsætning, viser undersøgelse.

SAS gennemførte sidste år i samarbejde med Gallup en undersøgelse af, hvor vigtigt det personlige møde er for virksomheders forretninger. Undersøgelsen er gennemført som interviews blandt 1000 forretningsfolk i danske virksomheder med flere end fire ansatte.

Resultaterne viser ifølge SAS, at det personlige møde ikke kan erstattes af andre former for kommunikation som telefonsamtaler, e-mail og videokonferencer - fordi man mister vigtige dimensioner såsom reaktioner og kropssprog.

Blandt de virksomheder, som øgede deres forretningsrejseaktivitet, siger hver fjerde, at udbyttet af deres forretninger er steget med 20 procent. Hele otte ud af ti forretningsfolk siger, at øget rejseaktivitet fører til flere forretninger.

Af dem, som har rejst mere og dermed gjort flere forretninger, siger omtrent halvdelen, at de har øget værdien af deres forretninger med op mod 20 procent. Næsten hver tredje oplyser, at forretningsaftalerne er steget i værdi med cirka 30 procent eller mere som følge af det personlige møde. En ud af fire forretningsfolk siger, at de burde rejse mere.

Danskere mindre rejselystne
Danske forretningsfolk værdsætter dog det personlige møde mindre end svenskere og nordmænd.

Der er også betydelig færre danskere end svenskere og nordmænd, der siger, at de burde rejse mere for at udføre deres arbejde på en god måde.

Udviklingen går imidlertid i en anden retning, viser en anden undersøgelse, som Association of Travel Managers (ATM), Danmark, har gennemført i form af en afstemning på foreningens hjemmeside i december 2003.

Her svarede 36 danske travel managers på spørgsmålet: »Benytter din virksomhed virtuelle møder (telekonferencer, internetmøder, pc-møder o.l.)?«

Hele 24 svarede ja, mens 2 svarede »nej, men forventer at komme i gang snarest,« og kun 10 svarede, at de ikke havde nogen forventninger om at gøre det.

Ifølge Gallup-undersøgelsen ser det i øvrigt - noget overraskende - ud til, at kvinder accepterer tekniske mødeformer i noget større udstrækning end mænd. Hele 77 procent af kvinderne mener, at ny teknik er et fuldt ud tilfredsstillende alternativ til det personlige møde, mens kun 72 procent af mændene deler den holdning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen