Berlingske Business

Virksomheder skrotter jobklausuler

Forbuddet mod hemmelige jobklausuler virker, mener fagforening, som peger på, at der siden forbuddet er sket en stor stigning i brugen af almindelige klausuler.

Et år efter forbuddet mod hemmelige jobklausuler er der sket en eksplosiv stigning i brugen almindelige kunde- og konkurrenceklausuler. Og det viser, at forbuddet mod hemmelig stavnsbinding af ansatte virker, mener fagforeningen Business Danmark.

Siden forbuddet mod nye jobklausuler har it-servicefaget, som især blev afsløret i at bruge hemmelige jobklausuler, mere end fordoblet antallet af kunde- og konkurrenceklausuler fra 14 til 31 procent. Dermed er antallet af kunde- og konkurrenceklausuler tilbage på samme niveau, som før de hemmelige jobklausuler vandt frem i 2003-2004, påpeger landsformand i Business Danmark Jens Neustrup Simonsen.

- Over en femårig periode så det ud som om it-servicefaget gik bort fra at bruge klausuler. Men så væltede alle afsløringerne om de hemmelige jobklausuler frem. Og nu tyder det på, at forbuddet mod jobklausuler igen har fået det reelle antal klausuler frem i lyset, siger han.

1. juli 2008 forbød Folketinget virksomheder, at lave nye hemmelige aftaler om ikke at ansætte hinandens medarbejdere. Det skete efter, at især it-servicebranchen var afsløret i at bruge hemmelige, gratis jobklausuler i stedet for traditionelle betalingsklausuler, som kunde- og konkurrenceklausuler.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen