Berlingske Business

Virksomheder kaldes psykopater

Virksomheder kaldes  psykopater - 1
Trioen Achbar, Abbott og Bakan over en model af kulissen til den virksomhed, hvor de lader deres vidner diskutere hvad slags person en virksomhed er, hvis den er et menneske. Svaret er ikke venligt. Foto: Scanpix

Canadiere tager med kendte vidner på verdensturne og angriber erhvervslivets etik med hidtil uset styrke.

Erhvervsledere, der synes, at de seneste år har haft flere angreb end rimeligt på erhvervslivet for dårlig moral og manglende etik, kan godt finde styrthjelmen frem.

Kritikken får hidtil uset styrke med en kampagne, som tre canadiere startede i weekenden, da de bebudede en verdensturne for præsentation af en ny film og en bog med titlen »The Corporation,« (Virksomheden).

I lovgivningen sidestilles en virksomhed ofte med en person, men hvad slags person er en moderne virksomhed så, spørger de en stribe fremtrædende erhvervsfolk, økonomer og eksperter med vekslende kærlighed til erhvervslivet.

Et hovedvidne i deres kampagne er ingen ringere end det amerikanske forbundspoliti FBIs topkonsulent om psykopati, professor, dr. Robert Hare fra University of British Columbia.

Robert Hare bliver bedt om at vurdere moderne erhvervsliv ud fra FNs sundhedsorganisation WHOs internationalt anerkendte sekspunkt diagnose på en psykopat, og han fastslår , at den moderne virksomhed er en »prototype psykopat«.

»Fyr ham. hurtigt«
»The Corporation« er skabt i fællesskab af filmmagerne Mark Achbar og Jennifer Abbott samt juristen Joel Bakan, der er uddannet på Oxford og Harvard, og de bruger omkring 30 vidner til at diskutere deres provokerende budskab.

De har en nærmest klassisk historie om, hvordan amerikanske virksomheder som Nike bruger lavtlønnede medarbejdere i Central Amerika til at lave produkter, der sælges for hundreder af dollar i USA.

Det lader de Nobel-prismodtageren i økonomi, Milton Friedman, kommentere med en kølig bemærkning om, at en virksomhedsleders eneste moralske mål er »at tjene så mange penge som muligt til ejerne som han eller hun kan«.

Det synspunkt trumfer den 94-årige managementguru Peter Drucker: »Hvis du finder en topchef, som prioriterer social ansvarlighed, så fyr ham. Hurtigt«.

Som en haj
Formanden for den liberale tænketank Cato Institute, William Niskanen, siger, at han ikke vil investere i en virksomhed, der kalder sig foregangsmænd for corporate governance.

Og Robert Monks, stifter af Institutional Shareholder Services, en af verdens største investeringsfonde, er endnu hårdere:

»Virksomheden er en tilintegørelsesmaskine på samme måde som en haj er en dræbermaskine. Det er ikke et spørgsmål om ondskabsfuldhed eller vilje. Virksomheden har det indbygget i sig, lige som en haj, at den gør det, den er designet til.«

Mens Monks taler i film-udgaven af The Corporation, er lærredet, for at sikre at pointerne går hjem, fyldt med en haj, der svømmer efter en badende ung kvinde, og kort efter præsenterer chefen for verdens største tæppefabrik, Ray Anderson, Interface Corp., sin beskrivelse af moderne virksomheder: De er et »moderne ødelæggelsesinstrument«.

Men der findes helte
Anderson er til gengæld en af filmens få helte, for han får lov til at fortælle, at han har fået en moralsk åbenbaring, og nu er gået i gang med at skifte stil for sit eget firma, der laver tæpper for mere end ti mia. dollar pr. år.

»Det at vi kan tage og tage og bagefter smide ud uden konsekvenser, driver kloden til destruktion,« siger han.

En anden helt i filmen er den tidligere chef for dækfabrikken Goodyear, Sam Gibara, der siger, at virksomheder skal være socialt ansvarlige, fordi »de i dag har mere magt end regeringer«.

Tjeklisten
I filmen og bogen medvirker også frygtindgydende debattører som mærkevare-kritikeren Naomi Klein og TV-manden Michael Moore (der sidste år fik en Oscar for sit film »Bowling for Columbine« om amerikanernes specielle forhold til våben), men højdepunktet i anklagen er psykologen dr. Robert Hares gennemgang af WHOs tjekliste om psykopati:

»Virksomheden som institution er uansvarlig fordi den - i sit forsøg på at forfølge sine mål - udgør en risiko for alle andre.

Virksomheder prøver at manipulere alt, incl. den offentlige mening.

Virksomheder har storhedsvanvid i den måde, de altid insisterer på, at hævde at »vi er nr. 1, vi er de bedste«.

Virksomheder nægter at acceptere ansvar for deres handlinger, og de er uden evne til at vise fortrydelse,« siger Robert Hare, der mener, at nøglen til at kontrollere psykopaten er at forstå uhyrets natur.

The Corporations skabere mener, at de forstår »uhyret« - og hovedforfatteren, Joel Bakan, vover i sin bog at påstå, at uhyret snart bliver tæmmet.

»Intet dominerende system har overlevet historiens proces. Tag bare monarkiet, kirken, kommunistpartiet i Sovjet. De så så almægtige ud, men de faldt,« siger han.

Han advarer dog selv mod at lade sig snyde af de første, de bedste, der erklærer sig socialt ansvarlige:

»Enron vandt flere år i træk priser for at være den bedste arbejdsplads i USA, de spillede åbent firma, der havde revet selv glasvæggene ned, og de havde masser af sociale programmer. Men samtidig manipulerede de det californiske elmarked til blackout, og de havde masser af dubiøse ting kørende, som det siden blev afsløret. Vi skal også være skeptiske over for folk, der hævder, at de er gode,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen