Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Vinsælger med Porsche-fart

Vinsælger med Porsche-fart - 1
»Vi oplever ikke, at kunderne køber mindre vin, selv om spiritusafgifterne er faldet. De bevidste vindrikkere flytter ikke deres forbrug til spiritus,« siger vinhandler Christian Philipson. Foto: Morten Juhl <p><br>

Christian Philipson har skabt en stor vinbutik, som sælger flere millioner flasker vin i Danmark om året. Privat kører han i en Porsche 911.

Christian Philipson gjorde i 1987 sin hobby til sin levevej. Han begyndte at importere og sælge vin i Danmark. Det er blevet en forrygende succes, så 40 ansatte i dag er beskæftiget på fuld tid hos Philipson Wine i Kokkedal og flere andre steder i landet. Staben af medarbejdere vokser endda til over 100 i årets mest travle måneder, der er op til jul.

Virksomheden er med blandt de tusind virksomheder i Danmark, der vokser hastigst. Vi har spurgt Christian Philipson, hvilke vine han selv holder af, hvor meget vin han sælger om året, og om farten holder fremover?

»Af hensyn til konkurrencen oplyser vi ikke den slags, men jeg kan godt afsløre, at der er tale om et salg på flere millioner flasker årligt.«

Hvem er de største vinsælgere i Danmark?

»Det er de store supermarkeder. Men vi mener selv, at vi har en pæn bid af markedet blandt forbrugere, der er meget bevidste om deres vinforbrug, og som har fokus rettet mod kvalitet. Det er kunder, der ved, hvad de vil have.«

Hvem er de største kunder?

»Det er private. Men vi sælger også en del til restauranter og firmaer, som bruger vin til julegaver, repræsentation, belønninger med videre. Vin er blevet et meget anvendt kommunikationsmiddel i Danmark.«

40.000 kr. flasken
Har lavere afgifter på spiritus presset vinsalget?

»Nej, salget er stigende og har været det i flere år. De bevidste vindrikkere flytter ikke deres forbrug til spiritus.«

Er der nogle tendenser i salget? Køber folk bedre vin? Eller mere vin fra Chile eller andre steder?

»Da vi startede i 1987, kom 67 procent af al den vin, der sælges herhjemme, fra Frankring. Den andel er nu nede på 35 procent. Italien, Spanien og inden for de senere år også Sydamerika har så taget over. Argentina-vine fra Nicolas Catena eller Mark Shannon fra Syditalien er mit bedste bud på, hvor man for tiden får mest kvalitet for pengene.«

Hvad skal man ofre for at få en god vin derfra?

»Man kan finde vine fra Catena i Argentina, der smager godt, og som bare koster 30 kroner.«

Hvad er den dyreste vin, du nogensinde har solgt?

»De har kostet et sted mellem 30.000 og 35.000 kr. for én flaske. Det har været vin fra Bordeaux, Chateau la Tour eller Le Pin.

Hvad er den dyreste, du for tiden har på lager?

»Den koster 40.000 kroner og er en Margaux Imperial i en flaske, der indeholder seks liter. Det er nok til 100 glas.«

Hvem køber så dyre vine?

»Samlere eller vinklubber. Men der er også en række personer herhjemme, som gerne vil ofre, hvad det koster at smage det optimale.«

Hvor meget tjener I typisk på én flaske vin til 50 kr.?

»På meget dyre vine kan avancen godt ligge mellem 20 og 40 procent. Men på en almindelig vin er den typisk på ti til 20 procent. De største avancer opnås, hvis vi køber vinen med det samme, når den bliver udbudt fra slottet, og så lader den ligge i nogle år, før den sælges.«

Hvilken vin er din foretrukne?

»Jeg vil hellere prøve noget forskelligt, end drikke det samme igen og igen. Ligesom man ikke kan holde ud at høre samme stykke musik eller se samme film i en undeligehed, kan de færreste også holde ud at drikke den samme vin. Men ellers vil jeg helst drikke vin, der er meget typiske for de steder og egne, de kommer fra.«

Porsche med 420 heste
Hvor mange rejsedage har du om året?

»Det bliver til et par måneder. Jeg rejser over det meste af kloden i forbindelse med mit arbejde.«

Hvilken bil kører du i?

»Øhh... det er en Porsche.«

Nå, det lyder spændende! Hvilken model?

»Det er en 911 turbo.«

Er den rød?

»Nej, grå.«

Hvor mange hestekræfter har den så, 300?

»Den har 420.«

Så kan den vel rykke fra 0-100 kilometer i timen på mindre end fire sekunder?

»Det ved jeg ikke.«

Hvor meget kører du i den om året?

»Mellem 25.000 og 30.000 kilometer. Ind i mellem tager jeg den til udlandet.«

Sparer op i oplevelser
Sparer du op i vin som en investering?

»Vin har over en årrække været en bedre investering end aktier. Men man skal ikke spare op i vin af økonomiske grunde. Man skal i stedet se det som en opsparing i oplevelser.«

Sparer du op andre steder i aktier, obligationer eller bolig?

»Jeg sparer på en ratepension, som er placeret i nogle puljer med værdipapirer.«

Regeringen siger, at danskerne skal bruge nogle flere penge. Har du planer om at købe større ting?

»Vi bidraget godt til forbruget. Vi rejser meget, fornyer løbende vores hjem med kunst og inventar. Vi spiser også godt og køber løbende nyt tøj.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen