Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Vinforbrug falder efter 40 års fremgang

Efter 40 års konstant fremgang i salget af vin, tegner det til, at der i 2002 sker det helt uventede, at danskerne vil knappe mindre rød- og hvidvin op. Tal fra VSOD - Vin- og Spiritus Organisationen i Danmark - fortæller, at detailsalget af vin er faldet med 1,6 procent i årets første halvdel, hvor landets vinforhandlere ellers op igennem 1990'erne har vænnet sig til en salgsfremgang på omkring 10 procent om året.

- Jeg tror simpelt hen, at vi er ved at nå et mætningspunkt. Det er nok svært at sælge meget mere, for ser man bort fra de lande, der selv regnes som vinproducerende lande, er danskerne dét folkefærd, der har størst forbrug, siger direktør Peter Schaltz fra Vingaarden i Odense, der også er formand for VSOD til De 3 Stiftstidender & JydskeVestkysten.

- Udover faldet i vinsalget generelt, ser vi også en tydelig tendens til, at folk i stigende grad svigter fransk og spansk vin, mens især italiensk, chilensk og sydafrikansk vin vinder frem. Salget af fransk vin faldt efter forbrugerboykotten på grund af atomprøvespræningningerne i Stillehavet, og det har ikke rettet sig siden, forklarer Peter Schaltz.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen