Berlingske Business
17:42

Vigilante-stiftere dybt rystede

Vigilantes konkurs er et nederlag til to iværksætteres store drøm om at skabe en international dansk IT-virksomhed. Begge taber store beløb på de nu værdiløse aktier.

»Jeg sidder i dag med følelsen af, at vi sendte et barn for tidligt ud i verden,« siger en trist Ulf Munkedal, en af de to stiftere, der for bare to år siden sad midt i en drøm. Fra det rene ingenting, et skrivebord, en modemforbindelse og lidt hjælp fra forskerparken Symbion, gik Vigilante fra to mand til over 140, hovedsæde i New York, kontorer i de fleste betydende europæiske lande og udsigter til, at Vigilante blev et betydende navn på IT-scenen. Nu er selskabet erklæret konkurs. Der var ikke løn til medarbejderne, kassen var tom og ingen blandt de skræmte investore, ville kaste så meget som en femmer mere i virksomheden.

»Jeg er fuldstændig paf. Jeg forlod virksomheden for et halvt år siden og har, selvom jeg stadig er aktionær i virksomheden, intet hørt fra den amerikanske ledelse. Der har været helt lukket for information. Derfor kommer dette bag på mig,« siger Ulf Munkedal. Han og den anden stifter, Lars Neupart, forlod selskabet for at overgive ledelsen til investorerne og venturefirmaerne.

»Før vi tog investorer ind i 1999, havde vi en sund virksomhed, der gav

overskud med 25 mand ansat. Nu gætter jeg på, at hele Vigilante går ned,« siger Ulf Munkedal.

Lars Neupart har udsigt til en solid øretæve rent økonomisk. Han sidder i dag og analyserer på nedturen for hans iværksætterdrøm.

»USA har været særdeles dyr, en kæmpe udgiftpost, der er overhovedet ikke kommet gang i salget i USA, så vidt jeg ved," siger Lars Neupart, der i dag driver en ny iværksættervirksomhed. Han har, på papiret, mistet en formue, for Lars Neupart har 9,4 millioner Vigilante-aktier som i seneste vurdering lød på 40 cent stukket, hvilket er omkring 27 millioner kroner. Men han lyder ret afklaret.

»Det betyder ikke noget for mig økonomisk. Jeg har hele tiden opfattet aktierne som matadorpenge. Jeg havde håbet, det ville blive den store internationale succes, som jeg troede på i min iværksættertid. Men jeg er videre nu og igang med et nyt firma,« lyder det fra Lars Neupart.

»Læren af det her er, at man ikke skal sprede sig overalt. Jeg har selv været fortaler for den forkerte strategi. Det ved jeg. Strategien har været fuldstændig forkert og en forkert strategi i et marked, der ikke udvikler sig, er fatal. Man skulle have satset på det nære. Sikre profitabilitet i hvert land, før man gik videre til det næste,« siger Lars Neupart.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen