Berlingske Business

»Vi tror, det er nok at være flinke og rare«

Danskerne er for joviale, når de optræder professionelt i udlandet. Men på et centralt sted som finansieringsguide.dk er der ingen systematisk hjælp at hente. Endnu.

Amatører. Fumlende. Uden selvtillid og ofte dårligt forberedt. Det lyder som en svada fra bandeleder Egon Olsen, men kommer fra Vækstfondets direktør, Christian Motzfeldt.

I går langede han i Berlingske Tidende ud efter danske forskere og erhvervsfolk. Han beskyldte dem for at være for dårligt udrustede til at sælge deres forretningsideer til internationale investeringsfonde.

»Det er oplagt, at tage Vækstfondens kritik med på bordet, når vi inden længe skal opdatere vores hjemmeside,« siger Ulla Jacobsen, informationschef i Erhvervs- og Boligstyrelsen, som deler portal med Vækstfonden på sitet Finansieringsguiden.

Kræver ekspertise
Går man ind på www.finansieringsguiden.dk, finder man alle former for tekniske råd og vejledninger, lige fra forretningsplan til markedsmatrix og følsomhedsanalyse. Men hvordan man ansigt til ansigt med en potentiel investor sælger sin idé, står der intet om.

Ulla Jacobsen tilføjer, at rådgivning af, hvordan man præsenterer sit projekt for en udenlandsk investor, kræver faglig ekspertise. Om det ligger indenfor Styrelsens økonomiske rammer, ved hun ikke endnu.

»Vi må prioritere de midler, vi har. Det er en spændende idé at udbygge med en mere målrettet rådgivning med hensyn til præsentation i udlandet, men den skal diskuteres først.«

Man skal ikke undervurdere den betydning som kulturelle forskelle har, for der er stor forskel på, om man præsenterer et biotekprojekt i Nordjylland eller i Milano, siger Annette Lorenzen fra EuroCenter under Forskningsministeriet, der også er en del af Finansieringsguiden.dk.

»Selvom vi ikke har direkte anvisninger på, hvordan det er hensigtsmæssigt at optræde udenfor landets grænser, indgår det altid i den personlige rådgivning.«

Blåøjet holdning
Rådgivende ingeniør Jens Lønholdt, kan kun give Christian Motzfeldt ret i hans kritik; den blåøjede danske holdning med jovialt at slå på skulderen duer ikke. Lønholdt er efter mange år i udlandet medinitiativtager af den nye uddannelse i interkulturel udviklings- og projektarbejde.

»Vi tror, det er nok at være flinke og rare, men danske virksomheder kunne spare masser af penge og problemer, hvis de var opmærksomme på, at udlandet først vurder på, hvem du er og siden på, hvad du kan. Herhjemme er det nærmest omvendt. Vi tror, at når bare det faglige er i orden, er resten lige gyldigt.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen