Berlingske Business

»Vi skal tænke på en ny måde«

Strikvarefabrikken Belika har fået professionel konsulentbistand til at udviklet en ny forretningsplan. Færre produkter og et stærkere image skal styrke virksomheden på det globale marked.

Alle kunder er velkomne. Sådan har det altid været på strikvarefabrikken Belika, hvor man bruger tid og kræfter på at yde alle købere en lige god service.

Men inden sommerferien fik medarbejderne besked på, at der skal ske et kulturskifte på virksomheden. Fremover skal der fokuseres på en smallere kundegruppe, som består af butikker, der sælger tøj til mænd mellem 30 og 50 år.

»Vi skal til at tænke på en ny måde, og det er ikke let. Fremover skal vi fokusere mere på vores image, og foretage nogle svære fravalg i forhold til, hvad vi ikke vil levere,« siger John Gornitzka, adm. direktør på Belika.

Stærke globale brands
Ikast-virksomheden er en af fire tekstilvirksomheder, der har deltaget i et pilotprojekt, der skal ruste den danske tekstilindustri til at klare sig i en branche med stærke globale brands og øget internationalisering.

Projektet er sat i søen af Dansk Textil og Beklædning i samarbejde med konsulentfirmaet Deloitte. På sigt skal alle medlemsvirksomheder tilbydes en individuel strategiplan.

Ledelsen på Belika har brugt det sidste halve år på udarbejdelsen af en sådan, og det har bl.a. resulteret i en swot-analyse af de styrker, svagheder, muligheder og trusler, som Belika står overfor.

»I stedet for at tage beslutningerne hen af vejen mellem produktionen af nye kollektioner, har vi vedtaget et nyt forretningsgrundlag på baggrund af en langsigtet strategi. Her har vi haft stor gavn af at have nogle kvalificerede folk fra Deloitte med på sidelinien,« siger John Gornitzka.

Generationsskifte
Han købte sig ind i den snart 70 år gamle virksomhed for godt et år siden, med henblik på at overtage virksomheden ved et kommende generationsskifte. Da Belika var størst, var der 135 ansatte på Ikast-virksomheden. I dag er der ca 35, og udsigten til at virksomheden skal på nye hænder har aktualiseret spørgsmålet om, hvilke forcer, der skal satses på i fremtiden.

»Vi må erkende, at selv succesfulde virksomheder ældes med deres forbrugere. Det kan være svært, at blive ved med at være ung, når man samtidig vil sælge til den eksisterende målgruppe. Og nogle opfatter nok vore produkter mere voksne, end de reelt er,« siger John Gornitzka.

Han mener, at Belikas største svaghed gælder selskabets image, mens virksomheden har store kompetencer, når det gælder udviklingen af strik.

Eksport til færre lande
I dag eksporterer Belika striktrøjer, T-shirts og Sweats-shirts til mere end 25 lande. Og det antal skal ned.

»Vi har et godt image, men kendskabet til det er for lille, og derfor kommer vi til at stå svagt på nogle af vores eksportmarkeder. Fremover skal vi satse på færre markeder og færre varer. Til gengæld skal vi være mere innovative, styrke vores design og kæle endnu mere for detaljen, så vi kan styrke vores image,« siger John Gornitzka.

Når det gælder selve produktionen, har virksomheden for længst indrettet sig på den globale konkurrence. Striktrøjerne produceres i Bulgarien, mens T-shirts og sweatshirts produceres i Tyrkiet, Indien, Kina og Indonesien.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen