Berlingske Business
09:52Nissan-chef: El-biler vil være det dyrere alternativ indtil 2025

Verdens første, mindste, store firma

Lille, dansk tomandsfirma får IT-giganten Microsofts største anerkendelse, guldcertifikatet, for deres computerprogram til at designe e-læring. Udlandet har vist interesse.

Et lille, dansk tomands-IT-firma er pludselig kommet i verdensklasse og dermed i selskab med giganter som Symantec, Citrix og IBM.

Etiro, som holder til på Østerbro i København, har nemlig fået IT-giganten Microsofts højeste anerkendelse, guldcertificering, for sit e-læringsprogram, som gør det muligt at lave fjernundervisning over internet. Etiro er det hidtil mindste firma, der opnår denne anerkendelse.

Deres værk, Reactor, er et redigeringsprogram til multimedier på computer. En programmør kan i Reactor bygge skabeloner op til undervisningsskærmsider, og så kan andre fylde indhold i, altså lave opgaver, forklarende tekster, filmindslag og andet, der kan bruges til fjernundervisning via internet. Skabelonerne - altså hvordan skærmbillederne ser ud - er den mere nørdede del af sagen men gør det herefter let for »indholdsleverandøren« at lave selv teknisk komplicerede sider i spændende design, hvor bevægelse, lyd og billeder kombineres med interaktive eksamensopgaver.

Reactor er målrettet designet til brug i Microsofts Internet-program, Internet Explorer. Det er desuden unikt, fordi det kan vise alle former for multimedier helt uden de tillægsprogrammer (såkaldte »plug-ins«), som Microsoft i øjeblikket er trukket i retten for at overudnytte. Altså en ren løsning, som - med den ene af tomandsfirmaet, Morten Pors Nielsens ord - »udnytter Microsoft-teknikken helt ud til kanten«.

Ikke kræfter til salg
Microsofts blå stempel, som giver Etiro nemmere og dybere adgang til Microsofts tekniske informationer, har samtidig sikret tomandsfirmaet omtale på bl.a. Microsofts udviklingssted på internet. Og det betyder noget.

Interessen fra udlandet har været stor, og Etiros medejer, Jason Hellowell, finder markeder i USA og Kina meget interessante. Store amerikanske virksomheder som Citibank og Bank of America har været på elektronisk besøg på Etiros netsted, og universiteter i Tokyo og Oxford tæller blandt de 50-100 licenser, som allerede er afsat. Herhjemme har Microsoft Danmark sendt tre mand på kursus i at bruge programmet til e-læring. Etiro har netop indgået aftale med Ravenholm om salg, for det lille firma har ikke kræfter til at drive egen salgsorganisation - det er programudviklingen, der er i højsædet.

»Da vi valgte at lave en mikroorganisation, valgte vi nogle ting fra. Vi har i nu 14 måneder levet i et lidt skærmet men kreativt udviklingsmiljø. Vi valgte dengang direkte salg fra, ligesom vi heller ikke vil være konsulenter på selve indholdet til e-læring. Derfor har vi ingen salgsorganisation men satser på at lave alliancer. Det »værste«, der kunne ske, var, hvis der pludselig dukkede 250 ordrer op,« ler Morten Pors Nielsen.

100 licenser - med flag
At Microsoft er vant til at certificere store foretagender medførte et lidt aparte problem for lille Etiro.

»Som guldcertificeret virksomhed har vi fået 100 licenser til Windows XP - og vi er kun to. Der fulgte også flag med, men vi har ingen flagstang!« siger Morten Pors Nielsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen