Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Ventureselskaber har kloge penge og hurtige beslutninger

Det er ikke kun, fordi det lyder lidt lækkert og klinger af snusfornuft, at de penge, som ventureselskaberne investerer i porteføljevirksomhederne, bliver kaldt for kloge penge. Baggrunden er, at ventureselskaberne bibringer virksomhederne en kombination af risikovillig kapital, mere risikovillig end den de traditionelle banker er villige til at påtage sig, og såkaldte operationelle kompetencer.

De operationelle kompetencer er typisk vitalt brændstof i form af viden om produktudvikling, markedsføring, produktionsvilkår og den videre ekspansion af selskabet.

Fra den tavse venturebranche lyder en af forklaringerne til, at ventureselskaber kan eksistere, at »kapital ikke længere er en knap ressource. Der er i dag større behov for viden, som kan hjælpe virksomhederne med at vokse i den rigtige retning.«

Men spørgsmålet er så, om de virksomheder, som ventureselskaberne investerer de kloge penge i, i realiteten bliver klogere end andre virksomheder, og dermed tjener flere penge end gennemsnittet?

Større fremgang

Flere internationale undersøgelse viser faktisk, at venturefinansierede virksomheder har registreret en større fremgang end selskaber, som finansierer driften på mere almindelig vis gennem eksempelvis banken og aktiemarkedet. Ifølge Vækstfonden oplever venturefinansierede virksomheder en markant større fremgang i omsætningen, hvis man sammenligner med andre typer selskaber.

Forskerne fra den engelske ventureforening BVCA har undersøgt en række venturevirksomheder i perioden 1998-2001, og her har de venturefinansierede virksomheder haft en årlig fremgang i omsætningen på 30-35 pct. mod sammenligningsgruppens mere beskedne 3-6 pct. De venturefinansierede virksomheder har også en større stigning i egenkapitalen, balancen og antal ansatte i forhold til sammenligningsgruppen.

Dog vender de venturefinansierede virksomhederne den tunge ende nedad, når det kommer til det vigtigste parameter af dem alle, nemlig indtjeningen. Forklaringen er ifølge Vækstfonden, at ventureinvestorerne typisk sætter pengene i selskaberne i et meget tidligt stadie, hvorfor der uvilkårligt går et par år, før driften udviser et plus. Inspireret af den engelske undersøgelse har Vækstfonden gennemført en lignede undersøgelse i Danmark, og den har givet næsten identiske resultater.

Virksomhederne tilfredse

To af de virksomheder, som Dansk Kapitalanlæg har investeret i, er alligevel svært tilfredse. Ifølge adm. dir. i Danfysik, Bjarne Roger Nielsen, så »giver Dansk Kapitalanlæg et godt indspil i bestyrelsen til, hvordan man driver forretningen. De er ikke kun en investeringspartner. Blandt andet var Dansk Kapitalanlæg meget aktive, da vi sidste år købte et engelsk selskab, hvor de både bidrog med praktisk assistance, men også gav en meget værdifuld sparring omkring virksomhedsopkøb.«

»Selv om vi var særdeles glade for de penge, som Dansk Kapitalanlæg kom med, så skal man heller ikke være blind for den kredibilitet, som et stort kapitalstærkt ventureselskab giver os som mindre virksomhed over for vores kunder og leverandører. Vores samarbejdspartnere får simpelthen en sikkerhed for, at vi ikke lukker lige med det samme. Derudover er Dansk Kapitalanlæg en partner, som har været villige til at træffe hurtige beslutninger. I forbindelse med et opkøb gennemførte vi hele processen på kun tre måneder mod normalt fem til seks måneder, som lignende projekter traditionelt tager,« siger Torben Jacobsen, der er adm. dir. i Ibsen Photonics. Dansk Kapitalanlæg ejer 36 pct. af Ibsen Photonics og 41 pct. af Danfysik.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen