Berlingske Business
08:32Novo og Genmab i fokus på aktiemarkedet på afventende dag

Veggerby ´ernes kunstsatsning

Om tre eller fem år vil det vise sig, om Mette og Jens Veggerbys nyåbnede kunsthandel i Københavns dyre kvarter vil være en god forretning. Parret har selv den økonomiske madpakke med, men stoler på, at deres lidenskabelige interesse for lidenskabelig kunst kan omsættes til penge.

I det store, lyse butikslokale i Ny Østergade hænger værkerne frit. På gulvet står skulpturer. Og her er ikke tale om antydningens kunst.

»Ja, det er jo sådan lidt erotisk, men jeg synes ikke, det er pornografisk,« siger Mette Veggerby om udvalget af de danske kunstvæker, som er til salg i Galleri Veggerby.

Her er Frans Kannik, Ninna Kleivan, Jørgen Hauge Sørensen. Store malerier, der kræver lys og luft. Nøgne, løsslupne mennesker. Skulpturer med absolut kvindelige kroppe.

Ude bagved ligger litografier i skuffer og malerier står på hylder, så butikkens udstilling kan skifte og forny sig.

Mette og hendes mand, den tidligere cykelstjerne Jens Veggerby, åbnede i april deres fælles kunstforretning i en tidligere tøjbutik.

Galleriet ligger i kvarteret, hvor hippe boligforretninger, edderdyre tøjbutikker og en håndfuld gallerier kappes om de mere velstilledes forbrug.

Egen kunstsmag

Selv hører Mette og Jens Veggerby også til blandt de bedre stillede.

De lider ingen nød, har et godt hus, penge fra Jens Veggerbys mange år på to hjul. Men galleriet er langt fra en fritidsfornøjelse, selvom kunstlidenskaben startede i privaten og for Veggerby'erne også handler om at gøre hobby til erhverv.

»Vi har altid selv interesseret os for kunst. Vi har venner, som er kunstnere og andre venner, som driver galleri. Ja, min moster har i mange år haft et galleri i Paris. Så fik vi mod til selv at prøve,« fortæller Mette Veggerby, der er den af de to, der arbejder mest i kunstforretningen.

»Nogle siger, det tager tre år, andre fem, at gøre et galleri rentabelt. Vi kan jo ikke være sikre på, at vi har handelstalentet, når det gælder kunst. Så vi har det kunst, som vi godt selv kan li', og så håber vi på, at kunderne synes om det,« siger Mette Veggerby.

Hun mener, at kunst er for alle.

Og ikke kun for dem med ekstra mange penge i lommen. »Jeg oplever, at mange helt unge kommer for at købe kunst. Og nu er flere begyndt på at give kunst i gave til fødselsdage og brylluper,« siger Mette Veggerby.

Oplevelser og canvas

Hendes kunder består ligeligt af private købere og på den anden side virksomheder og kunstforeninger.

Og dem driver hun opsøgende salg overfor. God, gammeldags canvassalg fra telefonen. Inviterer dem til en aften, til at møde en af de kunstnere, der er i stald på galleriet, eller til at holde et medlems- eller kundearrangement i galleriets store lokale.

»Tiden er en mangelvare lige nu. Men det er kun dejligt. Jeg kan godt li' at have travlt,« siger Mette Veggerby. I forvejen har Jens Veggerby allerede én anden virksomhed, som han driver, Veggerby Sport, hvor han formidler sponsoraftaler. Ægteparret nyder iværksætterlivet, og har altid levet lidt usikkert.

»Jens måtte jo stoppe fordi, han fik så mange skader, at de til sidst ikke kunne lappe ham ordentlig sammen,« siger Mette Veggerby.

Nu gælder det om at få økonomien i galleriet til at hænge sammen. Nogle af værkerne er indkøbt af dem selv, andre har kunstnerne stående i kommission. Lige nu kun danske værker. Men med tiden også udenlandske, lyder ambitionen.

Og fremtidsplanen går også ud på at skabe et overskud og en god, sund forretning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen