Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Valutauro dyrt for William Demant

Valutauro dyrt for William Demant - 1

William Demant fik omsætningsnedgang efter valutakursfald, men virksomheden mener selv, at den vinder markedsandele.

Faldende valutakurser i både amerikanske dollar, japanske yen og til dels britiske pund, er blevet en grim historie for den danske høreapparatproducent William Demant Holding med bl.a. Oticon.

»Vi rammes på indtjeningen med 120 mio. kr. årligt, og det gælder formentlig også i år,« siger den adm. direktør Niels Jacobsen, der har svært ved at juble over, at dollarkursen de allerseneste dage synes at have vendt.

»Der skal meget mere til end en stigning fra 5,90 kr. til 6,10 kr. Det flytter ikke alverden,« siger Niels Jacobsen, der i går afleverede et årsregnskab med en skuffende omsætningsnedgang på en procent.

Niels Jacobsen valgte ved offentliggørelsen i går at fokusere på, at både omsætning og resultat var nogenlunde som ventet ved årets indgang - og at William Demant vinder markedsandele.

»Vi mener, at markedet er steget 4-6 pct., måske 5-7 pct., og vi er selv vokset med 10 pct. i wholesale-markedet og 14 pct. i styksalg,« siger Niels Jacobsen.

Usikre tal
William Demant regnes som verdens næststørste høreapparatproducent efter tyske Siemens, og to andre danske producenter menes at være blandt verdens seks største, GN Resound og privatejede Widex, men Niels Jacobsen erkender, at han har svært ved at bevise, at William Demant vinder markedsandele.

»Det vides ikke med bestemthed, hvor stort verdensmarkedet er. Det er ikke som i den farmaceutiske industri, hvor der findes meget sikre statistikker,« siger han og forklarer, at det er meget få lande, der har officielle statistikker, og at man alle andre steder må nøjes med at analysere meget ujævnt talmateriale.

Niels Jacobsen vil ikke engang sammenligne de tre danske producenter, der ikke har identiske regnskabsmetoder.

»Jeg vil kun sige, at der er seks store globale spillere, der tilsammen har en markedsandel på 85-90 pct. af alle de apparater, der sælges, og jeg tror, vi er nr. to efter Siemens,« siger han.

De seks største
Usikkerheden genkendes af børsanalytikere, der følger den internationale høreapparatbranche som danske Gudme Raaschous Peter Moltke.

Han taler ikke ret meget om Siemens Hearing, der er en ikke alt for åben del af det store tyske ingeniørkonglomerat og heller ikke om privatejede amerikanske Starkey eller lige så privatejede danske Widex.

»De er ikke børsnoterede og har ikke noget voldsomt informationsflow,« siger han og med de tre uden for hans hørevidde, er der tre tilbage at holde øje med, når man skal vurdere præstationer.

»William Demants regnskab var nogenlunde som forventet, men man har en fornemmelse af, at der har været og er lidt for store forventninger til dem. GN Resound har været meget interessant i 2003, hvor firmaet har rullet mange nye produkter ud og flyttet produktion til Kina, men det er svært at vurdere, om effekten af lanceringerne er holdbare. Og så er der schweiziske Phonak,som lige har offentliggjort et regnskab med en meget fin organisk vækst. Det er nok dem, der rykker mest for tiden,« mener Peter Moltke.

Den formodede rangfølge i størrelse mellem de seks største er: 1) Siemens Hearing. 2) William Demant. 3) Phonak. 4) GN Resound. 5) Starkey og 6) Widex.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen