Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Vækstpause for fransk bilindustri

Vækstpause for fransk bilindustri - 1
Renault Mégane var Europas mest solgte bil i 2003, men samlet solgte Renault lidt færre biler i 2003. <br>Foto: Jan Jørgensen<br>

Renault og Peugeot-Citroën klarer sig godt internationalt, men 2003 var et svært år.

PARIS: De to mest solgte biler i Europa var franske. Renault Mégane var nummer 1 og Peugeot 206 var nummer to foran den nye Golf.

Men disse succeser kan ikke skjule, at 2003 var et svært år for både Renault-koncernen og for PSA-koncernen, der fremstiller Peugeot og Citroën.

Begge de franske bilfabrikanter fremlagde i den forløbne uge regnskaber, der i høj grad er prægede af den voldsomme opbremsning i de vesteuropæiske bilkunders købelyst.

Mens Renault måtte konstatere et fald på 0,7 pct. i antallet af solgte biler, kunne PSA-koncernen konstatere en stigning på 0,6 pct. Renault solgte små 2,4 mio. biler, mens Peugeot og Citroën tilsammen solgte små 3,3 mio.

Mens Vesteuropa er et ekstremt svært marked, har franskmændene klaret sig godt i Østeuropa, hvor Renault er vokset med 50 pct. fra 1999 til 2003 til en markedsandel på 10,8 pct.

PSA-koncernen er fra 1997 til 2003 vokset fra en markedsandel på 5,1 til 12,7 pct. Skoda er førende i Østeuropa med en andel på 16,6 pct.

Begge de franske bilkoncerner frygter imidlertid konkurrence fra sydkoreanske Hyundai og japanske Toyota, der satser stort i Østeuropa, og særligt sydkoreanerne, der vokser med tocifrede tal i Vesteuropa, er aggressive. Peugeot-Citroën er imidlertid klar til at investere omkring ti mia. kroner i to nye fabrikker i Østeuropa, mens Renault satser på sin rumænske Dacia, der har haft en fremgang på 19 pct. i 2003.

Også i Kina og Fjernøsten i øvrigt er franskmændene helt fremme i bussen. PSA-koncernen meddelte i denne uge, at man vil fordoble produktionskapaciteten på fabrikken i Wuhan i Kina, mens Renault senere på foråret ventes at offentliggøre planer om markante udvidelser i Kina, hvor bilsalget i 2003 voksede med fænomenale 83 pct.

I det hele taget er de dage ovre, hvor man kunne beskylde de franske bilproducenter for at leve på deres hjemmemarkeder. I 1980erne solgtes over halvdelen af alle citroëner i Frankrig. I dag er det mindre end 25 pct. Tilsvarende sælger Renault i dag over 25 pct. af sine biler uden for Europa, mens det for bare fem år siden var under 20 pct.

Til gengæld er ingen af franskmændene til stede på verdens største bilmarked, USA. Men det vil i hvert fald Renault være efter 2010, meddelte Renault-chefen Louis Schweitzer forleden i Detroit.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen