Berlingske Business
16:11Nu begynder rentegyseren for boligejere

Vækstfond kalder selskaber amatører

Vækstfond kalder selskaber  amatører - 1
»Man skal kunne gøre sin virksomhed interessant for andre end forskere,« siger Vækstfondens direktør Christian Motzfeldt. <br>Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen

Danske virksomheder optræder ofte pinligt uprofessionelt, når de præsenterer sig for udenlandske investorer. Ifølge Vækstfondens direktør Christian Motzfeldt er det en alvorlig barriere for risikovillig udenlandsk kapital.

Selv om man med rette kan være stolt af danske high-tech virksomheders teknologiske syvmileskridt, så er der ofte al mulig grund til at krumme tæer over virksomhedernes forsøg på at begå sig i et internationalt investormiljø.

Det siger Vækstfondens direktør Christian Motzfeldt.

Som beskrevet i Berlingske Tidende i går har det danske biotekmiljø meget vanskeligt ved at tiltrække amerikansk kapital. Biotekselskaberne lever primært af penge lånt af danske og nordiske ventureselskaber, som heller ikke selv er for gode til at tiltrække amerikanske penge.

»Danmark har masser af gode investeringsmuligheder for amerikanerne. På den teknologiske side er de danske investeringsmuligheder mindst lige så interessante som de amerikanske. Men meget ofte kommer danske virksomheder og danske ventureselskaber til at virke uprofessionelle, når de skal sælge sig selv over for udenlandske investorselskaber. Det er et problem, som det er vigtigt at arbejde med, hvis vi ikke vil overhales,« siger Christian Motzfeldt.

Problemet er generelt for flere brancher, påpeger Vækstfondens direktør Christian Motzfeldt.

Elevator-talen
»Jeg har oplevet amerikanske investorselskaber være dybt chokerede over det amatøragtige niveau, som danske selskaber holder, når det gælder præsentation af en idé, en virksomhed eller et ventureselskab. Det sker ofte fumlende, uden selvtillid og uden tilstrækkelig forberedelse. Jeg har hørt potentielle amerikanske investorer slå hårdt ned på danske selskabers fremtoning. De spørger: Har de lige så lidt styr på virksomheden, som de har på deres optræden?«

De danske virksomheder og ventureselskaber bør ifølge Christian Motzfeldt arbejde langt mere systematisk med at sælge deres budskaber klart.

»Man skal kunne gøre sin virksomhed interessant for andre end forskere. I USA lærer man »the elevator-pitch«. Det er læren om, hvordan man forklarer en forretningside på den tid, det tager at køre fra første til tredje sal i en elevator. Det er der stadig ikke mange virksomhedsledere eller danske venturekapitalselskaber, der har lært,« siger han.

Mangler historik
Lars Bruhn, formand for de danske ventureselskaber i Dansk Venture Capital Association, mener, at præsentationsproblemet ikke er helt så udbredt, som Christian Motzfeldt siger.

»Det kan godt være, at der er venturevirksomheder eller porteføljeselskaber, som skal være bedre til at sælge sig selv. Men det er ikke min oplevelse, at de halter voldsomt bagefter. I mine øje er vores største problem, at der ikke findes danske ventureselskaber med en »track-record«, der er så lang, at det kan imponere udenlandske investorer,« siger han.

For et ventureselskab tager det 5-10 år, før det kan dokumentere porteføljeselskabernes succesrate.

»Derfor kan det mindst tage et par år, før det danske venturemiljø bliver interessant for udenlandske ínvestorer,« siger Lars Bruhn.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen