Berlingske Business

Uvidende tyskere truer opsparing

Mange tyskere aner ikke, hvordan de skal investere deres penge. Det er en trussel mod den private pensionsopsparing, som er blevet vigtigere i takt med offentlige nedskæringer, hedder det i en undersøgelse.

BERLIN

Tyskerne blev i går udråbt til »finansielle analfabeter«, hvis manglende kendskab til investeringer og pensionsordninger er en trussel for den private opsparing.

Dommen blev fældet af Bertelsmann Stiftung, den tyske pendant til Rockwool Fonden, som i en storstilet undersøgelse har fundet ud af, at folk i forbundsrepublikken ofte ikke har begreb om, hvad de skal stille op med deres penge.

Tyskerne har ellers traditionelt ry for at være tilbageholdende forbrugere, der kun køber nyt, hvis de har råd og tro på fremtiden. Ulig f.eks. danskerne er de ikke meget for at købe på afbetaling, og er tiderne dårlige, sparer de hellere op frem for at bruge pengene. Netop derfor er det så svært at kickstarte økonomien i øjeblikket - tyskerne har ikke fidus til regeringens reformprogram og lader tegnebogen blive i lommen.

Selvmodsigelser
Rapporten fra Bertelsmann Stiftung viser imidlertid, at folk, selv om de går i sparetanker, ikke aner, hvor de skal anbringe deres kontanter. Blandt mere velstillede lønmodtagere mener flertallet, at aktier er mere sikre end en sparekassebog. Kun halvdelen ved, at aktier på længere sigt giver den højeste forrentning.

Undersøgelsen indeholder en del selvmodsigelser. Ifølge Bertelsmann viser den, at tyskerne er dårligt informerede om pensions- og investeringsprodukter. De ved heller ikke for meget om renter, risiko og omkostninger.

Dette vidensunderskud er en trussel mod den private pensionsopsparing, som er blevet vigtigere i takt med offentlige nedskæringer, påpeger rapporten.

Dobbeltstrategi
»Finansielle analfabeter betragter almindelige, finansielle spørgsmål som særligt vanskelige og føler sig usikre især ved finansielle afgørelser. Som følge heraf beskæftiger de sig nødigt med pengesager, bruger sjældent tid på økonomiske anliggender og skubber finansielle afgørelser foran sig,« hedder det.

Bertelsmann Stiftung foreslår derfor en dobbeltstrategi, som skal vende billedet: På den ene side skal private opsparings- og investeringsprodukter gøres mere gennemsigtige. På den anden side bør borgerne uddannes bedre på finansområdet. »Kun således kan finansielle analfabeter udvikles til myndige forbrugere,« fremgår det af rapporten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen