Berlingske Business

Usikkerhed om lavere mælkepriser

Kæmpefusioner er ingen garanti for lavere priser på mælk. Coop forventer det. Forbrugerrådet tvivler.

Forbrugerne kan kun håbe på, at en fusion mellem Arla og Campina vil føre til lavere priser på mælkeprodukter.

Storfusioner, synergieffekter og større effektivitet i mejeribranchen udløser nemlig ikke automatisk billigere mælk for forbrugerne.

Siden fusionen mellem MD Foods og Kløver Mælk i marts 1999 og fusionen, som skabte dansk-svenske Arla Foods i april 2000, er mælkepriserne steget i flere omgange, og frem til udgangen af 2003 var prisen på mælk faktiske steget et par procent mere end både forbruger- og fødevareprisindekset.

Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Men tallene viser også, at mælkeprisen i sidste halvdel af 1990erne faktisk haltede efter forbruger- og fødevarepriserne.

Konkurrence fra de små
Kommunikationsdirektør Jens Juul Nielsen fra dagligvaregiganten Coop forventer imidlertid, at priserne på mælkeprodukter vil falde, hvis den dansk-hollandske fusion bliver til noget.

»Vi regner med, at butikkerne vil blive tilbudt varer til en lavere pris, og at det vil komme forbrugerne til gode,« siger han til Ritzaus Bureau.

Og han forventer også, at den eksplosive vækst i salget af mælkeprodukter fra de små mejerier, som fandt sted i 2004, vil fortsætte efter den mulige fusion.

I Forbrugerrådet er man knap så skråsikker.

»Vi konstaterer, at den udenlandske mælk, der sælges i Danmark i dag, ikke kommer fra Campina. Derfor er det endnu for tidligt at sige, hvad fusionen vil betyde. Men fusionen er ikke nødvendigvis en fordel for forbrugerne,« siger økonom Grit Munk fra Forbrugerrådet til Ritzau.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen