Berlingske Business

USAs ukronede design-dronning betaler prisen

USAs ukronede design-dronning betaler prisen - 1
Livsstilsguru i problemer - Martha Stewart forlader retten.<br>Foto AFP

Martha Stewart, som byggede et helt forretningsimperium op om at være perfekt i køkkenet og hjemmet, har fået alvorlige ridser i renomméet. Fredagens dom for at lyve om et aktiekøb og lægge efterforskningen hindringer i vejen skader hendes firma.

NEW YORK: Svindel kan være kostbar i USA. Det fik indretnings- og madlavningsguruen Martha Stewart at føle fredag eftermiddag, da nævningerne i hendes aktiesag kom med dommen »skyldig«.

Ved handelspladsens slutning var aktierne i hendes firma, Martha Stewart Living Omnimedia, faldet med hele 22 pct.

Ganske vist meddelte Martha Stewart med det samme, at hun vil appellere dommen. Men lykkes det ikke, tilsiger USAs retningslinier for strafudmåling, at hun risikerer over et års fængsel for de fire anklager, hun blev erklæret skyldig i - medvirken i en forbrydelse, to tilfælde af at have løjet over for myndighederne og for at have forsøgt at forhindre efterforskningen. Strafudmålingen kommer i juni.

Sagens kerne er Martha Stewarts salg i slutningen af 2001 af omkring 4.000 aktier i firmaet ImClone umiddelbart før en ubehagelig nyhed om et nyt produkt kom frem. Denne nyhed - at myndighederne ville afvise det nye produkt - kunne ventes at få aktierne til at falde, og Martha Stewart undgik således et tab ved at sælge på det tidspunkt, hun gjorde.

Martha Stewarts tidligere børsmægler er også tiltalt i sagen og blev også fundet skyldig.

Besparelsen er i jordnøddekategorien for en kvinde som Martha Stewart. De ca. 45.000 dollar - omkring 270.000 kroner - fylder ikke meget i hendes budget, og sagen ligger dermed milevidt fra andre amerikanske erhvervsskandaler, som på det seneste har præget retssalene.

Netop det lille beløb har fået mange til at mene, at der ligger andet og mere bag, at netop Martha Stewart blev udsat for myndighedernes interesse.

»Det er svært at forestille sig en mand i nøjagtig den situation,« siger Mary Becker, juraprofessor på DePaul University i Chicago til New York Times.

»At gå efter en succesrig kvinde er i høj grad i overensstemmelse med dominerende, kulturelle værdier,« siger hun.

Men andre ser Martha Stewart-sagen nærmest som en traditionel hævnaktion mod den etablerede magtbase. Det gælder sågar en af de nævninger, der dømte hende.

»Måske er dette her en sejr for de små folk, som taber penge på markederne takket være den slags transaktioner. Måske er det et budskab til de store og magtfulde,« sagde Chappell Hartridge til ventende reportere i fredags.

For Martha Stewart selv må hendes sag vække minder om gamle højt-at-stige-dybt-at-falde legender. Hun selv er rundet af små kår i New Jersey og arbejdede sig hårdt og dygtigt op til en position i den absolutte top af amerikansk erhvervsliv.

Hendes møjsommeligt kreerede image som en kvinde med styr på både sig selv og sine forretninger er nu beskadiget. Det er muligt, at hun bliver nødt til at trække sig fra enhver formel rolle i firmaet for at forsøge at isolere det fra hende selv. Hun trak sig som direktør sidste år, men sidder fortsat i bestyrelsen.

Hvis det er strategien, bliver den ikke nem. Martha Stewarts firma er i den grad identisk med hende selv, at det er svært at forestille sig, hvordan det kan holde til at miste sin frontfigur.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen