Berlingske Business

USAs opsving på skinner

USAs opsving på skinner - 1
Selv om det amerikanske opsving har fuld fart på i øjeblikket, bliver der ikke skabt mange nye job. Det holder igen på privatforbruget. Samtidig spøger et gigantunderskud på statsbudgettet i kulissen, og det skal der strammes op på - uanset om det igen bliver med præsident Bush eller en demokrat ved roret efter valget. <br> Foto: AFP

Det går efter planen i USA. Økonomien vokser pænt, eksporten er på vej op, og amerikanerne ser lyst på fremtiden. Det eneste, der nu mangler, er job og økonomisk vækst i Europa.

Selv om tempoet i amerikansk økonomi er halveret, viser amerikansk økonomi stadig formidabel styrke.

Fire procent voksede verdens største økonomi i fjerde kvartal på årsbasis, hvilket giver overskud til fortsat at hjælpe verdensøkonomien.

»Det er stadig ganske pænt og i tråd med vores forventninger til økonomien. Forbedringerne af USAs økonomi, som begyndte efter Saddam-styrets fald i Irak, fortsætter. Og med en importvækst på 11 procent hjælper USA hele verdensøkonomien,« siger Alan Levenson, cheføkonom i T. Rowe Price, et globalt investeringsfirma, der administrerer omkring 160 mia. dollar på verdensplan.

Gaspedal i bund
Carsten Valgreen, afdelingsdirektør i Danske Bank, er også imponeret.

»Nettoeksporten er begyndt at drive den økonomiske vækst for første gang i mange år. Dollarfaldet er tydeligvis begyndt at hjælpe den amerikanske industris afsætningsmuligheder,« siger Valgreen.

Alan Levenson er sikker på, at økonomien nu er inde i et stabilt opsving, hvor gaspedalen holdes i bund.

»Først og fremmest fordi centralbanken vil sikre det. At væksten ser høj ud i en historisk sammenligning, vil ikke få centralbanken til at reagere med stramninger, fordi den vurderer, at den potentielle vækstrate for amerikansk økonomi er vokset i forhold til tidligere,« siger Alan Levenson.

Hans optimisme bakkes op af forbrugerne og virksomhederne, der i nye opgørelser peger mod fortsat vækst.

»Åbenbart er der ingen grænser for entusiasmen. Hverken tvetydige tal fra arbejdsmarkedet eller de store budget- og handelsunderskud kan lægge en dæmper på optimismen eller troen på, at de økonomiske vanskeligheder er overstået,« siger Peter Lauridsen fra SEBbank i en kommentar.

Advarsel
Men vanskelighederne kan hurtigt vende tilbage, advarer økonomerne. USA er meget alene om at skabe efterspørgsel i verdensøkonomien, og det er afgørende, at også Europa kan levere fremgang.

»Verdensøkonomien ville få det meget bedre, hvis lande uden for USA kunne vokse på deres indenlandsk efterspørgsel i højere grad,« siger Alan Levenson.

En anden væsentlig forudsætning for opsvinget er, at USAs økonomi snart begynder at skabe nye arbejdspladser, og at det voksende budgetunderskud ikke kvæler økonomiens udviklingsmuligheder.

»Der skal skabes nogen arbejdspladser, for at privatforbruget kan drive væksten. Og der må komme en stramning af finanspolitikken. Jeg tror ikke, at den kommer i år, men når den nye administration træder til i 2005, og det uanset om det er Bush eller en demokrat, er det nødvendigt med en opstramning,« siger Helge Pedersen, cheføkonom i Nordea.

Øget produktivitet
I USA har eksperterne flittigt debatteret, om arbejdspladserne i virkeligheden er ved at forsvinde til Østen, og at det er forklaringen på, at der ikke kommer nye arbejdspladser trods den pæne økonomiske vækst. Alan Levenson ser lidt anderledes på det.

»Vi har ikke fået nye job, fordi den stærke økonomiske vækst også skyldes en stærk produktivitetsvækst. Jeg tror ikke, at produktiviteten vil blive ved med at vokse så stærkt, og derfor vil der komme en øget efterspørgsel efter arbejdskraft, hvilket vil skabe nye arbejdspladser. USAs fleksibilitet skaber den høje produktivitet, men det forsinker også jobvæksten, fordi industriarbejderne jo ikke lige fra den ene dag til den anden kan blive computerprogrammører,« siger Alan Levenson.

Den nye trend er dog, at også computerprogrammørens job flyttes til for eksempel Indien eller Kina.lol@berlingske.dk

mbh@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen