Berlingske Business

USA-vækst blomstrer trods få job

Det amerikanske handelsministerium kom i går med reviderede økonomiske tal for fjerde kvartal sidste år. Virksomhederne har større overskud end ventet, og forbrugerne bliver ved med at bruge penge, men jobskabelsen er stadig sorteper.

NEW YORK: USAs virksomheder og private forbrugere kan nærmest ikke få hænderne væk fra spenderbukserne, fremgår det af handelsministeriets seneste makroøkonomiske rapport.

Tallene vedrører fjerde kvartal sidste år, og både virksomhederne og borgerne øgede deres forbrug med mere end forventet. For de private amerikaneres vedkommende var stigningen på 3,2 pct. omregnet til årsbasis, og for firmaerne var tallet på 10,9 pct. Virksomhederne havde også større end ventede overskud på 7,6 pct.

Virksomhedernes evne til at skaffe sorte tal på bundlinjen var umiddelbart det mest interessante i rapporten, vurderede analytikere.

Drivkraft
»Overskud er den centrale drivkraft i økonomisk aktivitet,« som økonomen John Ryding fra Bear Stearns sagde til CBS MarketWatch.

Det giver håb om, at det økonomiske opsving fortsætter, og det samme gør de reviderede tal for væksten i bruttonationalproduktet for fjerde kvartal, som lå på 4,1 pct. Det er dog noget mindre end i det superboomende tredje kvartal, hvor tallet var på 8,2 pct., men hele 2003 endte med en vækst i økonomien på 3,1 pct.

Det halter dog stadig med jobskabelsen. Ifølge arbejdsministeriet steg det seneste antal amerikanere, som melder sig arbejdsløse for første gang, i sidste uge til 339.000. Gennemsnittet over de seneste fire uger er ganske vist lidt højere - 341.500 - men tallet skal falde langt kraftigere, før det er muligt at konkludere, at Amerikas økonomiske vækst for alvor er begyndt at skabe beskæftigelse.

Den officielle arbejdsløshed på 5,6 pct. er dog stadig lav i sammenligning med mange europæiske lande.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen