Berlingske Business

USA-tekstilbranche klemt på midten

Det bliver stadigt vanskeligere at tjene penge på at sælge tøj til amerikanerne. Konkurrence og billigere produktion bidrager til, at priserne falder.

NEW YORK

Prisene falder på tøj, men det gør salget også. Der lader til at været noget helt galt med tøjbranchen i USA - især tøj til kvinder.

Business Week har for nylig skrevet, at priserne på tøj i USA faldet med 1,8 pct. - om året - de seneste ti år.

Samtidig melder store butikskæder såsom Talbots om markant lavere salg i forhold til året før, og Limited - der bl.a. ejer lingerie-kæden Victoris's Secret - har set sit salg falde med to pct. i forhold til tidligere år.

Og ingen lader til at forvente, at julesalget har rettet væsentligt op på balancen. Ifølge tænketanken The Conference Board blev julehandelen i december kun på størrelse med den i 1996 - og der er ikke noget, der tyder på, at tøjkøbet skulle skille sig ud fra tendensen.

Butikkerne skyder tit skylden på vejret, som på en eller anden måde altid er forkert. Eller de angriber den stærke konkurrence, som har lært forbrugerne, at priserne altid falder og bliver ved med det.

Men vejret står ikke til at redde. Og konkurrencen vil nærmest blive stærkere i takt med, at tøjfabrikkerne bliver ved med at placere mere og mere produktion i lande som Kina, hvor omkostningerne er lave.

Måske ville det hjælpe, hvis fabrikanterne lavede noget andet tøj. Ikke alle har lyst, kunnen eller vilje til at trække i jeans, der sidder og dingler faretruende nede omkring trejde delle, eller bittesmå T-shirts, der stumper.

»Der er en mangel på overensstemmelse mellem det tøj, der er i butikkerne, og kunderne,« siger Lynn Franco fra The Conference Board.

»Butikkerne henvender sig mest til et ungt marked. Men vi har en befolkning med flere og flere ældre. Der er ikke noget for dem, der er over 40. På et tidspunkt må butikkerne indse, at de overser et kolossalt marked,« siger hun.

Et andet problem er størrelserne. Efterhånden som den amerikanske befolkning buler ud på grund af den omsiggribende fedme, har tøjsortimentet svært ved at følge med.

»Der er tanker om at gøre noget psykologisk. Nemlig at ændre størrelserne,« siger Lynn Franco.

Hvis man kan bilde store kvinder ind, at de stadig kan passe en størrelse 10 - 40 i Europa - kan de måske lokkes til at købe noget. Indtil videre er det dog usikkert, om den tese holder i andet end teorien.

Nogle af butikkerne har forsøgt sig med at diversifiere opad. The Gap har f.eks. indført mærket 1969, som er af bedre kvalitet og koster mere. Men det kan være svært at overbevise folk om, at de skal betale 40 dollars for en T-shirt, når de kan få en, der er næsten lige så god, for 15.

Hvis amerikanske forbrugere endelig skal punge store penge ud, er det, som om de ræsonnerer, at så kan de faktisk lige så godt gå til en skrædder.

Der er dukket internet-baserede tjenester op som f.eks. americanfitclothing.com, hvor man kan vælge sin model og sit stof, sende sine mål ind via e-mail og et par uger senere få sit tøj i posten. Her kan et par almindelige bukser uden fiksfakserier fås for 129 dollar - ca. 840 kroner - hvilket ikke er vanvittig meget mere end ude i butikkerne. Et par jeans fra 1969 - det luksuriøse Gap-mærke - kan f.eks. sagtens koste omkring 100 dollar - ca. 620 kroner.

Altsammen betyder sorte skyer for især mellemmarkedet i USA. I den ene ende konkurreres der på prisen, og kan man presse dén, kan man også sælge sine billigvarer en masse.

I den anden ende konkurreres der på stil og signalværdier i særlige brand, hvor almindelige prismekanismer til en vis grad er sat ud af kraft.

Men midten presses. Og det samme gør millioner af amerikanske kvinder, indtil designere og detailhandel får øje på dem igen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen