Berlingske Business

USA overgiver sig til WTO

USA indvilger i at bringe landets omstridte antidumping-lovgivning i overensstemmelse med WTO-reglerne.

I endnu en handelspolitisk sejr for EU vil USA ændre sin omstridte antidumping-lov, efter at WTO forleden gav EU, Japan og en håndfuld andre lande lov til at lægge 150 mio. dollar i straftold på amerikanske varer.

»Jeg vil arbejde med Kongressen for at få bragt loven i overensstemmelse med reglerne,« sagde præsident Bush om den såkaldte Byrd-lov, der ikke alene giver amerikanske myndigheder ret til at pålægge udenlandske varer straftold, hvis der er mistanke om dumping, men også lader myndighederne fordele de indsamlede penge til amerikanske virksomheder, der har været berørt af konkurrencen.

Ifølge nogle vurderinger er 800 mio. dollar blevet givet til amerikanske virksomheder siden lovens indførelse i 2000. Hvis USA gør alvor af at afvikle loven relativt hurtigt, er det tvivlsomt, om sanktionerne når at træde i kraft.

Til gengæld benyttede Bush lejligheden til at skælde EU ud over subsidierne til flyfabrikanten Airbus, som amerikanerne mener er ulovlige. Denne sag har udviklet sig til øjeblikkets måske vigtigste handelspolitiske sag, der altså nu også har præsidentens opmærksomhed.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen