Berlingske Business

Unge vil ind i bestyrelserne

Hvorfor er der stort ingen under 35 år i de danske bestyrelser? Det spørgsmål har fået tre unge til at danne foreningen Betterboards, der er klar med de første ti unge bestyrelseskandidater til august. Målgruppen er mindre og mellemstore virksomheder.

Man behøver ikke være en erfaren rotte på 45 år, før man får sin første bestyrelsespost. Selv om man er 27 år og kun har et par års praktisk erfaring fra erhvervslivet, kan man godt gøre en forskel i en bestyrelse. Det er påstanden fra tre unge fyre, der for fire uger siden stiftede foreningen Betterboards. Målet er at give unge talenter succes med bestyrelsesarbejde og samtidig give mindre og mellemstore virksomheder en stærkere og mere alsidig bestyrelse.

»Der er ved at ske en professionalisering af bestyrelserne i Danmark, og det har resulteret i, at der er kommet netværk for mere erfarne folk, men der er ikke noget for unge mennesker. Den konventionelle tankegang er, at det er man ikke klar til, før man er på den anden side af de 40-50 år. Det er det, vi går ud og udfordrer,« siger en af de tre stiftere, Martin Bjergegaard.

Mere at tilbyde
Trioen er overbevist om, at er man ung, veluddannet og har dokumenteret succes fra erhvervslivet, så har man noget at byde på i forhold til de eksisterende bestyrelser. De unge er internationalt orienterede og er teoretisk »up to date«. Og så kan de tilbyde noget, som kun få, ældre bestyrelsesmedlemmer kan matche.

»Med et ungt talent får man en arbejdshest i bestyrelsen. En 30-årig, der føler, at vedkommende får en chance ved at komme ind i en bestyrelse, vil lægge en helt anden indsats. Vi lægger op til, at man bruger 100-200 timer om året, hvilket er væsentligt mere, end de fleste bruger på bestyrelsesarbejde. Det bliver en billig form for konsulentydelse til virksomhederne,« siger Martin Bjergegaard.

Hvis ellers varedeklarationen holder, ligner det et godt tilbud, for virksomhederne slipper med et årligt bestyrelseshonorar på 27.500 kr.

Ikke nogen masseforening
Med blot fire uger på bagen har Betterboards stadig en del arbejde foran sig, før de første ti bestyrelseskandidater er plukkemodne. Betterboards er født som en medlemsdrevet netværksorganisation og uden noget stort økonomisk fundament. Ifølge stifterne er det helt bevidst, fordi de tror på større effekt ved, at alt foregår på frivillig basis, via netværk og ved hjælp af sponsorater.

De første bestyrelseskandidater er fundet via stifternes eget netværk, men ellers er det tanken, at et headhunterfirma som sponsor skal hjælpe med udvælgelsen af kandidaterne. Betterboards skal gøre benarbejdet, mens headhunterne skal være med til at klæde Betterboards på for at professionalisere rekrutteringen af bestyrelseskandidater.

Betterboards skal også finde sponsorer til det uddannelsesprogram, de unge skal igennem, inden de sendes i marken.

Programmet bliver skræddersyet til at klæde de unge på til bestyrelsesarbejdet. Én dag skal de undervises i juridiske forhold og regnskabsforståelse, en anden dag i strategiske og ledelsesmæssige problemstillinger - den del er Betterboards i dialog med McKinsey om.

Knytter kontakter
Sponsorernes udbytte ved at gå hånd i hånd med Betterboards er, at de ved at være i kontakt med talenterne i de unge år, knytter kontakter, der kan kaste forretning både nu og på længere sigt.

Selv om de tre stiftere har fået positiv respons på den idé, der førte til skabelsen af Betterboards - både blandt deres jævnaldrende og erfarne erhvervsfolk, så er det ikke deres mål, at foreningen skal udvikle sig til en masseforening. »Vi vil hellere have 100 kvalificerede unge medlemmer end 500, hvoraf de 400 ikke har en skarp nok profil. Vi ved, at vi skal imponere virksomhederne med de kandidater, vi stiller op. Udfordringen bliver at vælge de rigtige,« siger Martin Bjergegaard.

En anden udfordring bliver ifølge Martin Bjergegaard at overbevise de mennesker, der sidder i målgruppen af virksomheder. De skal ikke alene købe tanken om, at deres virksomhedsbestyrelse skal professionaliseres, men også tanken om, at det kan gøres ved at vælge et bestyrelsesmedlem på under 35 år.

»Om to år er det målet, at Betterboards har 100 medlemmer, som alle er aktive i bestyrelser,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen