Berlingske Business

Unge foretrækker tryghed i jobbet

Et stort flertal af unge mellem 14 og 21 år foretrækker at blive i samme virksomhed længst muligt, viser en ny amerikansk undersøgelse.

For blot få år siden var det ikke noget godt tegn at fejre 25 års jubilæum. Ti-årsjubilæet var heller ikke noget at prale af, fordi det betød, at man var sat og uden initiativ. I slutningen af 1990erne var mantraet: Zap fra virksomhed til virksomhed, lær nyt, få erfaringer og få nye kontakter. Her i landet hed det sampler-generationen, opkaldt efter den måde man mikser musik på.

En undersøgelse, som netop er blevet gennemført af revisionsfirmaet Deloitte og det amerikansk fremtidsforskningsinstitut, IFTF viser, at et stort flertal af unge mellem 14 og 21 foretrækker at blive i den samme virksomhed og helst længst muligt, i stedet for at sample sig til en karriere på det åbne marked.

Det er også den generation, der går for at have et højt ambitionsniveau, fuld af energi og på evig jagt efter stimuli. Ikke desto mindre siger fire femtedele af denne generation, at de ikke vil have mere end fem forskellige jobs i løbet af deres karriere.

Fyringer i 90erne
I følge Deloitte og IFTF skyldes det, at mange af dem har set deres forældre være uden arbejde i kortere eller længere perioder op gennem 1990erne, hvor der skete store nedskæringer og omstruktureringer på det amerikanske arbejdsmarked. Både faglærte og ufaglærte blev afskediget, men også folk i mellemleder- og topstillinger blev fyret. Det har fået de unge til at længes efter tryghed, og Lyn Jeffery fra IFTF siger til novembernummeret af Harvard Business Review, at denne holdning må få konsekvenser for rekrutteringen.

»Virksomheder skal være opmærksomme på muligheden for både afveksling og den stabilitet, der samtidig giver arbejdsgiveren loyalitet blandt medarbejderne samt mulighed for at langtidplanlægge.«

Samtidig er det en generation, der er fødte ind i højteknologisamfundet. Deres forestillinger om virkeligheden er båret af SMS, emails og af at al ting sker lige her og nu, hvilket ikke er umiddelbart foreneligt med de gængse betingelser på en arbejdsplads.

»Virksomhedernes udfordring består i at afbalancere denne generations forventninger om grænseløs videnstilgang med mere håndfaste forretningsbehov og beskyttelse af intellektuel ejendomsret,« siger Stan Smith, leder af IFTFs undersøgelser af de nye generationer til Harvard Business Review.

»Samtidig er det hos dem, som i disse år kommer ud på arbejdsmarkedet, at arbejdsgiverne kan finde nye løsninger på spørgsmål om vidensledelse, og om at drive virksomhed i virtuelle omgivelser.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen